Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

UF – så funkar det

Så här ser resan mot företagande se ut på Påhlmans Gymnasium!

Från UF i teorin till att driva företag

Under årskurs 1 får alla elever se skolans UF-företag på flera olika sätt. Alla elever bjuds in till den julmarknad som UF-företagen håller. Under vårterminen får de se UF-företagens reklamfilmer och rösta på de olika bidragen.

Under årskurs 2 kommer eleverna i kontakt med UF ännu mer. De besöker UF-mässan för att se Stockholms alla UF-företag och inspireras att påbörja idétänkandet inför årskurs 3. Under året läser eleverna kursen retorik och får öva på säljande och övertygande samtal som de sedan har nytta av i sina företag.

I årskurs 3 startar det officiella UF-året och det är mycket som ska hända. Det börjar med skolans egna Draknäste och sedan får UF-företagen genomföra ett år som företagare. Företagen gör affärsplaner, träffar rådgivare, marknadsför sitt företag, gör inköp, producerar varor, säljer varor eller tjänster, ställer ut på Påhlmans julmarknad, skriver tävlingsbidrag och ställer ut på Stockholms UF-mässa. Eleverna gör en reklamfilm som visas upp på en reklamfilmsgala där en jury utser vinnare i kategoriernq Bästa reklamfilm och Bästa affärsidé. Att driva UF-företag ses som en bra erfarenhet att ha med på sitt CV.

Undersökningar visar att...

  • 24% av de som har genomgått Ung Företagsamhets koncept UF-företagande har senare i livet startat ett eget företag.
  • i åldersgruppen 25-28 år bland före detta UF-företagare, har dubbelt så många företagarerfarenhet.

8 av 10 UF-företagare

  • är totalt sett ganska eller mycket nöjda med UF året (82 %)
  • tycker att året med Ung Företagsamhet har varit lärorikt och utvecklande (83 %).
  • kan rekommendera andra att driva UF-företag (83 %).
  • känner att de fått bra stöd från lärare och skolan vad gäller frågor kring deras UF-företag (77 %).

Forskarrapporter

I januari 2013 presenterades rapporten "Effekter av utbildning i entreprenörskap – en långtidsstudie av UF alumners arbetsmarknadspotential och företagande" av Karl Wennberg och Niklas Elert på Ratio.

Rapporten visar att:

  • 1 UF-företagare får en högre medelinkomst
  • 2 UF-företagare blir i större utsträckning chefer
  • 3 UF-företagare har en högre etablering på arbetsmarknaden