UF – så funkar det

Påhlmans Gymnasium arbetar aktivt med entreprenörskap och företagande. Vi förbereder våra elever till eget företagande inom ramen för Ung Företagsamhet (UF) och våra utbildningar är särskilt utformade för dig som vill få en god inblick i hur det är att driva och samarbeta i företag.

Från UF i teorin till att driva företag

Så här ser resan mot företagande ut på Påhlmans Gymnasium.

Under årskurs 1 får alla elever se skolans UF-företag på flera olika sätt. Alla elever bjuds in till den julmarknad som UF-företagen håller. Under vårterminen får de se UF-företagens reklamfilmer och rösta på de olika bidragen.

Under årskurs 2 kommer eleverna i kontakt med UF ännu mer. De besöker UF-mässan för att se Stockholms alla UF-företag och inspireras att påbörja idétänkandet inför årskurs 3.

Från teori till praktik

För att få en bra grund att stå på i sitt företagande läser alla elever retorik, ledarskap & organisation och entreprenörskap.

UF-året

I årskurs 3 startar och driver alla elever på Påhlmans Gymnasium ett UF-företag. Under året skapar eleverna företagen utifrån egna affärsidéer och skriver affärsplaner, träffar rådgivare, marknadsför sitt företag, gör inköp, producerar varor, säljer varor eller tjänster, ställer ut på skolans julmarknad, skriver tävlingsbidrag och ställer ut på Stockholms UF-mässa.

Att driva UF-företag är inte bara ett verklighetsförankrat sätt att lära sig om ekonomi och företagande – det är även lärorikt och roligt!

UF-tävlingar, Draknästet och Guldägget

Under inledningen av UF-året har skolan ett egna Draknäste med drakar från skolan, näringslivet och Påhlmans Handelsinstitut. Här får våra elever pitcha sina affärsidéer som drakarna ger feedback på.

Eleverna gör senare under året en reklamfilm som visas upp på skolans reklamfilmsgala Guldägget. Där utser en jury vinnare i kategorierna Bästa reklamfilm och Bästa affärsidé. Eleverna coachas dessutom för att kunna delta i olika tävlingar som UF anordnar regionalt och nationellt.

Undersökningar visar att...

• 24% av de som har genomgått Ung Företagsamhets koncept UF-företagande har senare i livet startat ett eget företag.
  • i åldersgruppen 25-28 år bland före detta UF-företagare, har dubbelt så många företagarerfarenhet.

8 av 10 UF-företagare

• är totalt sett ganska eller mycket nöjda med UF året (82 %)
  • tycker att året med Ung Företagsamhet har varit lärorikt och utvecklande (83 %).
  • kan rekommendera andra att driva UF-företag (83 %).
  • känner att de fått bra stöd från lärare och skolan vad gäller frågor kring deras UF-företag (77 %).