Byta linje eller klass på gymnasiet - Det här gäller

Om du vill byta gymnasieprogram, inriktning eller klass är det oftast möjligt så länge det finns platser lediga. Du behöver dock vara behörig till den linje som du vill byta till. När kan man byta program på gymnasiet och hur du gör för att byta, det får du reda på här. Läs vidare så går vi igenom allt du behöver veta.

Så fungerar det att byta klass eller linje

Ibland händer det att våra elever upplever att de har valt fel program eller inriktning. Är du en av dem och vill du byta linje så är första steget att ta kontakt med skolans studie- och yrkesvägledare (SYV).

SYV hjälper dig med den praktiska biten av bytet. SYV kan även hjälpa dig med de frågor och funderingar du har vad gäller din gymnasieutbildning.

Det här krävs för att byta linje på gymnasiet

På Påhlmans Gymnasium finns Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomiprogrammet. Om du har kommit fram till att du vill byta från ett program till ett annat så går det ofta att lösa, men att genomföra ett byte är det inte alltid helt okomplicerat. Vill du byta program finns det några viktiga saker att tänka på:

• Du behöver vara behörig till det nya programmet.
  • Det måste finnas en ledig studieplats på programmet.
  • Om det finns det kurser på programmet som du saknar kommer du behöva läsa in dem för att ligga i fas med utbildningen.

Om du vill byta inriktning så är det ofta en lite enklare process eftersom inriktningarna innehåller samma gymnasiegemensamma ämnen, programgemensamma karaktärsämnen samt inriktningar och programfördjupningar. Det innebär att du saknar färre kurser som behöver läsas in parallellt med de ordinarie kurserna. På Påhlmans Gymnasium finns följande inriktningar:

Samhällsvetenskapsprogrammet

Ekonomiprogrammet

Hur byter man klass på gymnasiet?

Ett byte av klass på gymnasiet kan ibland vara smidigare än att byta till ett helt nytt gymnasieprogram. Stannar du kvar inom samma program på din skola kommer du inte ha missat några kurser som du kanske behöver läsa in. Så länge det finns en ledig plats i den nya klassen kan du ofta få göra ett byte.

När kan man då byta klass på gymnasiet? Du kan faktiskt göra ett byte vare sig det är mitt i en termin eller inför en terminsstart. Vanligtvis går det att byta klass oavsett vilken årskurs du går i.

Då kan du byta program på gymnasiet

Du kan byta gymnasieprogram eller inriktning i ettan men även senare under din gymnasieutbildning. Generellt sett är det bättre att göra ett byte så tidigt som möjligt än att vänta och byta gymnasielinje först i tvåan eller trean.

Det beror på att när du ska byta gymnasieprogram kan du behöva läsa in kurser som du missat på det nya programmet eller inriktningen. Eftersom du behöver läsa in de missade kurserna utöver ordinarie kurser kan det bli många fler timmars studier, vilket i vissa fall kan kännas påfrestande. Har du missat ett stort antal kurser på den nya linjen kan du även behöva gå om ett år. Det här kan du undvika om du gör ditt byte tidigt i ettan.

Du kan tillgodoräkna dig lästa kurser

Om du vill byta gymnasieprogram eller inriktning till ett där det ingår kurser som du redan har läst får du tillgodoräkna dig dem. Det innebär att du inte behöver läsa om samma kurser igen och på så sätt kommer du snabbare i fas i den nya klassen.

Om det inte finns en ledig plats

Att byta program eller inriktning på gymnasiet förutsätter att det finns en plats ledig för dig. När du ansöker om ett byte kan du alltså få avslag om klassen eller programmet som du är intresserad av är fullsatt. Du har dock möjlighet att söka igen när det är dags för nästa gymnasieval. Då ansöker du om en plats med dina betyg från årskurs 9.

Byta kurs på gymnasiet

Utöver att byta program eller profil har du också möjlighet att byta ut kurser i ditt program. Tänk dock på att det bara är vissa programkurser som går att byta.

Du kan byta kurs inom antingen fördjupningskurser på programmet eller kurser inom det individuella valet. För att göra ett kursbyte tar du kontakt med din studie- och yrkesvägledare för att få hjälp.

Vanliga frågor och svar

Hur byter man program på gymnasiet?

Går det ens att byta program på gymnasiet, och ja ett byte är i de flesta fall möjligt. Ta kontakt med din SYV och berätta att du vill byta program. Det är alltid bäst att göra ett byte så tidigt som möjligt.

Hur gör jag för att byta klass på gymnasiet?

Att göra ett byte av klass på gymnasiet är vanligtvis enkelt att genomföra så länge det finns en ledig plats för dig i den nya klassen. Kontakta din SYV och berätta att du vill byta till en annan klass.