Byta gymnasium - Allt du behöver veta

Om du har påbörjat din gymnasieutbildning men insett att du hellre skulle vilja gå på Påhlmans Gymnasium så är det möjligt att ansöka om skolbyte. Många kan dock uppleva att det är krångligt att byta gymnasium efter ett år eller ännu längre tid. Därför har vi här samlat information vad gäller frågor som besvarar när kan man byta gymnasium och hur man gör om man vill byta till Påhlmans Gymnasium.

Hur byter man gymnasium?

Ju tidigare du genomför ett byte av skola, desto lättare är det för dig själv. Kommer du på att du vill byta till Påhlmans Gymnasium efter bara en månad är det oftast relativt enkelt att lösa. När du gör ett tidigt byte är det lättare att undvika att behöva läsa i kapp.

Du behöver dock inte oroa dig om du inser att du vill byta till ett annat gymnasium när du redan har gått på din nuvarande skola en längre tid. Det går att byta till Påhlmans Gymnasium även under andra och tredje årskurs, förutsatt att det finns en ledig plats till dig.

Ta kontakt med skolans studievägledare

Börja med att ta kontakt med din studie- och yrkesvägledare (SYV) på din nuvarande skola som kan hjälpa till att se vilka kurser du kan tillgodoräkna dig och om du behöver läsa in några extra kurser.

Nästa steg, när du vill byta till Påhlmans Gymnasium, är att ta kontakt med skolans SYV. SYV börjar med att kolla upp om det finns lediga platser på det program och den inriktning du vill gå. SYV hjälper dig även med alla funderingar du har när det gäller att byta gymnasieskola. Du får även vägledning om hur ett byte av gymnasieskola går till rent praktiskt och hjälper till med själva bytet när det blir aktuellt.

Kontaktuppgifter till SYV på Påhlmans Gymnasium

Om det inte finns några lediga platser

Ibland kan det hända att det inte finns några platser. Men det innebär inte att du aldrig kommer kunna byta till Påhlmans Gymnasium. Du kan ansöka om en plats igen när det är dags för nästa gymnasieval.

Byta gymnasium efter antagning

Om du går i nian och vill byta gymnasium redan innan du har börjat studera, så är det alltid den enklaste lösningen. Det enda du behöver göra är att ändra i din gymnasieansökan eller gör en helt ny. Men tänk på att det innebär att din ansökan kommer att behandlas som ett sent omval. Det betyder att de sökande som har gjort sitt gymnasieval i tid tas in först. Om det finns platser kvar kan du som har gjort ett sent omval erbjudas plats på Påhlmans Gymnasium.

Byta gymnasieskola mitt i terminen

Det går att ansöka om att göra ett byte mitt i en pågående termin. Om du vill byta till Påhlmans Gymnasium redan under det första skolåret, kan du alltså slippa vänta med att byta gymnasium till tvåan börjar. Allt beror dock på om det finns lediga platser eller inte.

En del ställer sig frågan ska jag byta gymnasium först efter terminsavslutet eller göra ett byte direkt när som helst under året? Vi på Påhlmans Gymnasium tar in nya elever fram till höstlovet. Därefter får man vänta till nästkommande studieår innan vi tar in nya elever.

Att byta gymnasium i ettan, tvåan eller trean

Du kan ansöka om att byta till Påhlmans Gymnasium första veckan såväl som i tredje årskurs. Om du väljer att byta gymnasium i åk 2 eller är det bäst att börja med att kontakta SYV på din nuvarande skola. Det beror på att ni behöver kontrollera att det du hittills har läst motsvarar kursplanen på programmet på den nya skolan.

Många gånger kan du tillgodoräkna dig de kurser som du redan har läst, men det kan även hända att du behöver läsa in extra kurser. Det här är extra viktigt att kontrollera inför att byta gymnasium i 3:an. Allt det här kan SYV hjälpa dig med.

Kontaktuppgifter till SYV på Påhlmans Gymnasium

Att byta linje och byta klass i gymnasiet

Du kan även byta program, inriktning eller klass i gymnasiet, så länge som det finns lediga platser. Om du byter till en helt annat program är det viktigt att komma ihåg att du kan behöva läsa in extra kurser som du har missat eller kanske behöva gå om ett år.

Här kan du läsa mer om hur du ska göra om du vill byta klass, program eller inriktning.

Vanliga frågor och svar

Jag vill byta gymnasium, hur gör jag?

Ta kontakt med din rektor på din nuvarande skola och därefter SYV på Påhlmans Gymnasium. De hjälper dig med ditt byte.

Hur gör jag för att byta gymnasium till annan kommun?

Om du flyttar till en helt annan kommun kan du behöva byta gymnasium och byta skola. Vid en flytt är dock den nya kommunen skyldig att erbjuda dig en plats. Om du vill söka dig till Påhlmans Gymnasium så är det bäst att börja med att prata med din SYV. Därefter är du välkommen att kontakta SYV här på skolan som hjälper dig med allt du behöver veta och göra för att ansöka om skolbyte.