Elever i klassrum

Om ekonomi­programmet på Påhlmans Gymnasium

Oavsett vad du vill jobba med i framtiden har du nytta av att kunna ekonomi. På Påhlmans Gymnasium kan du läsa ekonomiprogrammet med inriktningen juridik eller ekonomi. Inriktningen ekonomi ger dig möjlighet att bli Diplomerad Gymnasieekonom.

Hos oss handlar ekonomiprogrammet mycket att få lära sig teoretisk kunskap på ett inspirerande och kreativt sätt, bland annat genom att du får testa på entreprenörskap genom Ung Företagsamhet (UF).

Om Ekonomiprogrammet

På ekonomiprogrammet läser du företagsekonomi och entreprenörskap, ämnen som ger den kunskap som krävs för att starta och driva företag, vilket du även får testa på i praktiken inom ramen för UF. Ekonomiprogrammet fokuserar också på affärskompetens, till exempel genom att du får läsa om olika teorier och metoder samt arbeta i digitala bokföringsprogram.

Diplomerad Gymnasieekonom

Du som läser inriktningen ekonomi har möjlighet att bli Diplomerad Gymnasieekonom (DGE) som både ger behörighet till högre ekonomiutbildningar och ökar dina chanser att få jobb direkt efter gymnasiet.

– DGE funkar som en extra motivation för mig att hålla uppe mina betyg men också att använda på cv:t när jag söker jobb. Jag tror det är attraktivt i en arbetsgivares ögon att man visar på en större ekonomisk utbildning vilket kanske ökar chanserna att få jobbet.

Henry, elev på ekonomiprogrammet inriktning ekonomi.

– När jag först fick höra om DGE trodde jag att kraven skulle vara skyhöga men jag insåg snabbt att det är en bedrift som är självklar att lyckas med om man bara vill och tar sina studier seriöst under gymnasiet.

Lucas, elev på ekonomiprogrammet inriktning ekonomi.

Ekonomiprogrammets kurser

På ekonomiprogrammet läser alla elever de gymnasiegemensamma ämnena engelska 5, 6, idrott och hälsa 1, matematik 2b, naturvetenskap 1b, historia 1b, religionskunskap 1, samhällsvetenskap 1b och svenska1, 2, 3. Alla läser dessutom de programgemensamma karaktärsämnena moderna språk, företagsekonomi 1, privatjuridik, psykologi 1 och samhällskunskap 2. Samtliga elever läser även inriktningarna och programfördjupningarna entreprenörskap och företagande, ledarskap och organisation samt retorik. I ekonomiprogrammet ingår dessutom gymnasiearbete och individuellt val.

Om du väljer inriktningen juridik så tillkommer ämnena filosofi 1, affärsjuridik, rätten och samhället samt psykologi 2a.

Du som väljer inriktningen ekonomi läser företagsekonomi 2, matematik 3b och marknadsföring.

Här kan du se hela poängplanen för båda inriktningarna.

Antagningspoäng till ekonomiprogrammet

Antagningspoängen till ekonomiprogrammet skiftar från år till år. Här kan du se de aktuella meritpoängen för våra olika inriktningar.

Ekonomiprogrammet behörighet

För att bli behörig till ekonomiprogrammet måste du ha godkänt betyg i svenska/svenska som andra språk, engelska, matematik, geografi, historia, samhällskunskap och religionskunskap samt i minst fem andra valfria ämnen.

Jobb/yrken efter ekonomiprogrammet

Efter att ha tagit sin examen från ekonomiprogrammet går de flesta av våra elever vidare och studerar på högskola eller universitet.

• Många elever som går inriktningen ekonomi har siktet mot framtida jobb som ekonom, yrken inom redovisning, egen företagare eller lärare.
  • Elever som går inriktningen juridik har planer på att i framtiden utbilda sig och bli jurist, ekonom, egen företagare eller lärare.

Du som väljer att inte studera har andra möjligheter. Med ämnen som ledarskap och organisation samt entreprenörskap i bagaget har du de kunskaper som behövs för att starta och driva eget företag. Du som föredrar att söka anställning har större chans att få jobb direkt efter gymnasiet om du har blivit Diplomerad Gymnasieekonom, du kan då söka jobb som ekonomiassistent, bokföringsassistent och kundansvarig.

5 fördelar med att gå ekonomiprogrammet

• Du som går inriktningen ekonomi har möjlighet att bli Diplomerad Gymnasieekonom. Det ökar dina chanser att få jobb direkt efter gymnasiet.
  • Du får testa på att driva och starta företag inom ramen för Ung Företagsamhet (UF).
  • Du har många individuella val att välja mellan, vilket gör att du får den behörighet du behöver för att kunna söka vidare till högskola eller universitet.
  • Du som läser juridik får besöka rättegångar och ha juridikspel där du får testa olika roller som åklagare eller domare.
  • Påhlmans Gymnasium ligger vid Odenplan och är en ganska liten och trygg skola där det är lätt att lära känna alla elever och lärare.

Aktuellt

Elever i klassrum
Ekonomi

Film: Om ekonomiprogrammet