Skidresan till Romme alpin!

Lucas läser ekonomi ekonomi på Påhlmans Gymnasium. Han har skrivit ett reportage om skidresan till Romme i februari 2024. Frihetskänslan, gemenskapen och banden till klasskompisarna.

Skidresan till Romme alpin

En tidig torsdagsmorgon under vintern så åkte Påhlmans Gymnasium till Romme alpin på skidresa under dagen. Både eleverna i årskurs ett och årskurs två på gymnasiet ges möjligheten att delta i denna aktivitet som arrangeras av gymnasieskolan. För många var det inte bara en skidresa, utan en möjlighet att skapa minnen och dela upplevelser tillsammans med sina klasskamrater och vänner. Lärare åkte med på resan som var tillgängliga om man som elev skulle vilja ha kontakt med de.

Tidigt på torsdag morgon samlades vi utanför skolan, redo för ännu en spännande utflykt. För mig, som bor en bit från skolan, var det guld värt att få skjuts så tidigt på morgonen istället för att behöva förlita mig på den kommunala transporten. Att kunna mötas upp direkt utanför skolan sparade inte bara tid utan även besvär, särskilt med tanke på den tidiga tiden. Lyckligtvis anlände bussarna som skulle ta oss till Romme strax efter den angivna samlingstiden, vilket innebar att vi slapp frysa under den väntande perioden denna kyliga morgon.

En blandning av förväntan och glädje

Under bussresorna dit var det aldrig brist på händelser. Musiken från högtalarna fyllde hela bussen med folk som ofta falsksjöng med till den.
En vän berättade till och med att några hade intresse för en "dance-battle", men det blev aldrig av. Tack vare den sociala atmosfären på skolan, där många var öppna för samtal, så blev resan till något mer än bara att sitta och vänta ut tre timmar på att komma fram. För min del, låg jag till större delen av resan och sov, väl i tryggheten av bussens skramlande och det livliga runtomkring.

När vi precis hade anlänt till Romme alpin, skymtade vi skidbackarna i fjärran. Stämningen ombord på bussen var laddad av förväntan när vi insåg att vi närmade oss vårt mål. Efter att ha stigit av bussen och tagit oss till skiduthyrningen, gjorde vi oss redo för dagen. Medan vissa av oss hade med egna skidor, valde andra att hyra utrustning på plats. Det var en blandning av spänd förväntan och glädje när vi satte på oss våra skidor och gjorde oss redo på liften för det första åket nedför backarna.

Frihetskänsla nerför backarna

Det var en bra väderdag som skiftade mellan grå himmel och snö, till strålande sol som blände. Jag pratade även med flera från klassen hur deras perspektiv på resan var. Min nära vän Anton var med på resan och jag lyckades samla hans tankar om resan. Han förklarade det något i stil med att han såg det som en möjlighet att lämna skolans rutiner för en dag och istället få uppleva något helt annorlunda och spännande. Han berättade om den fantastiska känslan av frihet som kom med att susa nerför backarna och känna vinden i ansiktet, samt den härliga gemenskapen med vänner och klasskamrater under dagen. För Anton blev skidresan till Romme alpin en dag han kommer att minnas länge och som gav honom nya energi och perspektiv.

En möjlighet att knyta starkare band till klasskamraterna

Efter denna långa dag i backen så samlades vi vid bussen igen för att ge oss av mot Stockholm. Nu var alla slut på energi vilket gjorde resan hem mer avslappnande än resan dit. Under resan hem hade vi alla chansen att reflektera över den fantastiska dagen vi just hade upplevt tillsammans. För många av oss var det inte bara en skidresa, utan en möjlighet att knyta starkare band med våra klasskamrater och skapa minnen som skulle följa oss långt bortom skoltidens slut. Skidresan till Romme alpin är bara ett exempel på de spännande och minnesvärda aktiviteter som Påhlmans gymnasium erbjuder.

Skribent: Lucas Svarven, ekonomiprogrammet-ekonomi