Inför ditt år med UF

När man ska starta ett UF-företag kan man lätt bli överväldigad av alla tankar och idéer. Man kan bli så exalterad så att man glömmer tänka på några av de grejer som är viktigast. Men oroa dig inte. Paula Nzeribe, som går tredje året på ekonomiprogrammet, har pratat med några treor här på Påhlmans gymnasium för att samla ihop de bästa tipsen inför ditt kommande år med UF.

Gruppen

Att skapa en bra grupp är grundläggande för att lyckas med UF. Fokusera på att sätta ihop ett bra team med olika kompetenser där ni kompletterar varandra och har klara och realistiska prioriteringar för att hålla fokus på vad som är viktigt för företagets tillväxt och framgång. Samarbete är nyckeln till framgångsrika projekt, så se till att alla medlemmar i gruppen känner sig bekväma med att dela sina åsikter och idéer. Öppen kommunikation är avgörande för effektivt teamarbete.

Affärsidén

För att starta och driva en framgångsrik verksamhet bör du hålla det enkelt så följ ditt intresse – skapa produkter eller tjänster som du själv skulle köpa. Tänk noggrant igenom er affärsidé för att undvika onödiga byten; välj något enkelt och populärt så att det inte blir för avancerat. Genom att noggrant planera från början förhindrar ni slöseri med tid och pengar. Utforma en affärsplan som täcker alla moment. Balansera arbetsinsatsen för att undvika överdriven påfrestning.

Processen

Börja tidigt och öka takten genom processen för att hinna med allt, eftersom många grejer tar längre tid än man tror. En noggrann planering som inkluderar hantering av inlämningar och deadlines är nödvändig för att effektivt få saker gjorda och undvika stressiga situationer. Ta hjälp av någon om du kör fast och var inte rädd för att misslyckas även om du möter motgångar.

Allmänna tips

Undvik onödig komplexitet och gör det inte för svårt för dig själv. Ha roligt och gör det du tycker är kul. Om du har en idé du tror på, kör! Gör inte någonting bara för att kompisarna vill det, fortsätt på den idén du har. Se inte UF som bara en skoluppgift utan en möjlighet till att skapa något unikt och eget.

Skribent Paula Nzeribe, ekonomiprogrammet, ekonomi