Omval till gymnasiet: allt du behöver veta

Att göra ett omval till gymnasiet innebär att du gör ändringar i din tidigare ansökan. Det här kan du göra under en specifik omvalsperiod. Här nedan kan du läsa mer om hur ett omval fungerar och vad som är bra att tänka på när du vill ändra gymnasieval.

Omvalsperiod till gymnasium

Har du kommit på att du vill lägga till Påhlmans Gymnasium i din ansökan så kan du göra ändringar i ditt gymnasieval genom att göra ett omval. Omvalet kan bara göras under en specifik omvalsperiod. Den här perioden inträffar under våren, efter att du har gjort din första ansökan till gymnasiet. Du kan även göra ett helt nytt gymnasieval under omvalsperioden, om du missade att göra en ansökan under den första valperioden.

När du gör ett omval gäller följande:

• Ett omval innebär inte att du får sämre förutsättningar att komma in på dina val. En ansökan för omval till gymnasiet blir behandlad precis på samma sätt som en ansökan som kommer in under den första valperioden.
  • Omvalet tillåter dig att både lägga till nya val, ta bort och ändra rangordning på skolorna.
  • Gjorde du ingen ansökan under den första valperioden, får du ett nytt tillfälle att ansöka till gymnasiet under omvalsperioden. Du ansöker då med samma förutsättningar som alla andra.

Datum för perioden då du kan göra ett omval kan variera, men inträffar alltid under april eller maj månad. Omvalsperioden pågår under ett antal veckor så att alla elever får god tid på sig att fundera över om eller hur de vill ändra sitt gymnasieval.

Sent omval till gymnasiet

Om du skulle missa att göra ett omval under perioden, finns det möjligheter att ändra gymnasieval också efter antagning. Då kallas det för en sen ansökan.

Sena ansökningar behandlas efter de ansökningar som kommit in i tid. Det innebär att de elever som gjort sina val i tid också ges studieplatser först. Efter att de i tid inkomna ansökningarna har blivit behandlade, kan de platser som finns kvar erbjudas till elever som har lämnat in en sen ansökan.

Så här fungerar det att ändra gymnasieval

För att du ska kunna göra ett omval till Påhlmans Gymnasium behöver du ändra din första ansökan. Alternativt göra en helt ny ansökan om du inte tidigare har gjort en. En ansökan om omval till gymnasiet görs alltså på samma sätt som ett ordinarie gymnasieval.

Att göra ett gymnasieval och omval är något som du bör fundera över noga. Om du är osäker på ditt val och känner att du vill byta till Påhlmans Gymnasium kan det vara bra att besöka oss på Öppet hus. Då får du tillfälle att ställa frågor och få en bättre bild av både skolan och de inriktningar vi erbjuder.

Du kan även ta hjälp av vår studie- och yrkesvägledare för att bolla tankar och funderingar kring ditt val och om Påhlmans Gymnasium är den rätta skolan för dig.

Här hittar du kontaktuppgifter till SYV på Påhlmans Gymnasium.

När du har fattat ett beslut har du under omvalsperioden möjlighet att göra ett sista val inför gymnasiet. Du kan då ändra om i rangordningen eller söka till en helt ny utbildning. Det är viktigt att ditt omval till gymnasiet blir slutfört och inlämnat innan omvalsperioden stänger. Du får information från din skola om det sista datumet för att ändra gymnasieval.

Tänk på det här när du gör ett gymnasieval och omval

• Kolla upp vilka datum som gäller för gymnasieval och omvalsperiod så att din ansökan kommer in i tid.
  • Tänk noga över hur du vill rangordna dina val. Blir du antagen till ett val, kommer du automatiskt att bli struken från de val som finns längre ner i listan.
  • Vid ett omval kan du lägga till fler val för att öka dina chanser att bli antagen.
  • Varken ett första gymnasieval eller ett omval är skrivet i sten. Det är möjligt att ändra både skola och program, även om du skulle missa omvalsperioden eller ångra ditt val när du har påbörjat din gymnasieutbildning.

Om du ångrar ditt val efter att gymnasiet har börjat kan du göra en ansökan om att byta gymnasieprogram. Men kom ihåg att det inte finns några garantier för att du kommer in på exakt den skola du önskar då.

Anledningar att göra omval

Det finns många anledningar till varför elever vill ändra sitt gymnasieval. Du kanske har upptäckt en utbildning som du inte kände till under den första perioden för gymnasievalet, eller kommit på att du vill ha ditt andrahandsval som första val.

Oavsett varför du vill göra ett omval till gymnasiet, kan du vara trygg med att du har god tid på dig för att ändra om i din ansökan under omvalsperioden.

Omval till gymnasiet: stöd och råd när du vill göra ändringar

Inför gymnasievalet finns det oftast många alternativ att välja mellan. Att välja mellan olika skolor och flera olika program kan kännas som en svår uppgift. Därför kan det vara bra att prata med andra om hur du tänker inför ditt gymnasieval. Att diskutera med föräldrar, vänner och skolpersonal kan hjälpa dig att fatta ett beslut som känns rätt.

Exempelvis kan en studie- och yrkesvägledare ge stöd och råd kring både gymnasieval och hur du bäst går till väga när du vill göra ett omval. Du kan då få värdefull vägledning inför framtiden, men också praktisk hjälp med hur du går till väga.