Frisök och riksintag till gymnasiet: vad betyder det?

Vill du söka till Påhlmans Gymnasium trots att du inte bor i Stockholms kommun? Det går fint, bara du vet hur du ska göra. Idag finns det nämligen möjlighet för dig som elev att ansöka till skolor i andra kommuner. Antingen kan det ske genom så kallat frisök eller riksrekrytering till gymnasieprogram. Här kan du läsa vad det innebär och vad som gäller.

Vad betyder riksintag i gymnasiet?

Om du inte bor i Stockholms kommun men vill söka till Påhlmans Gymnasium så kan du göra det genom ett så kallat riksintag. Alla elever i Sverige har rätt att söka till ett riksrekryterande gymnasieprogram, oavsett vilken kommun de bor i. Är du intresserad av att söka till en riksrekryterande gymnasieutbildningen gör du det på samma villkor som de elever som bor och söker i den kommun där gymnasieutbildningen erbjuds. Om du blir antagen är din hemkommun skyldig att betala skolpeng (elevavgift) till den gymnasieskola som du har valt.

Särskilda krav

Om du söker till Påhlmans Gymnasium så ska du vara behörig för att ansöka och bli mottagen i första hand. Det vill säga, du söker på samma villkor som eleverna i Stockholms kommun.

Hur du ansöker till riksrekryterande gymnasieprogram

För att hitta riksrekryterande gymnasieprogram kan du vända dig till din studie- och yrkesvägledare på din skola. Du kan även besöka Skolverkets hemsida. Vill du ansöka till ett riksrekryterande gymnasieprogram gör du det via din hemkommun. Alltså inte i den kommun där gymnasieprogrammet erbjuds.

Riksrekrytering till gymnasieprogram

Om det finns nationell efterfrågan och intresse av den utbildning en gymnasieskola erbjuder, kan gymnasieskolan ansöka om att gymnasieprogrammet blir riksrekryterande.

Med nationellt intresse innebär det att den utbildning som skolan erbjuder ger kunskaper och färdigheter som är eftersökta nationellt, men som inte finns i tillräcklig omfattning i landet. Det kan vara för att särskilda yrken inte ska försvinna. Men det kan även vara för yrken som samhället är angelägna om att det ska finnas utbildade personer för. Påhlmans Gymnasium har inte program som är riksrekryterande, då skolan erbjuder Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet, två mycket vanligt förekommande program.

När det gäller rätten att få ansöka om att anordna riksrekryterande gymnasieprogram har både kommunala gymnasieskolor och friskolor möjlighet att ansöka. Det är skolans huvudman som ansöker om att skolan blir behörig för riksintag. Friskolor ansöker hos Skolinspektionen och kommunala skolor ansöker hos Skolverket. Däremot gäller detta inte skolans samtliga program, utan skolan ansöker om att vissa specifika program blir riksrekryterande.

Vem betalar utbildningen, resor och boende?

Att studera på annan ort innebär ofta utökade kostnader för resor och eventuellt boende. När det gäller själva utbildningen har hemkommunen en skyldighet att betala interkommunal ersättning. Hur mycket hemkommunen betalar är högst det belopp som hemkommunen har fastställt. Även resor till och från skolan har hemkommunen en skyldighet att betala, men bara om du är berättigad till att få studiehjälp.

Du har dock oftast inte rätt att få inackorderingstillägg för boende vid frisök även om den aktuella gymnasieskolan ligger långt ifrån hemkommunen. Det får du bekosta själv. Däremot kan du ansöka om bidrag från hemkommunen för både boende och resor om inackorderingsbidrag gäller för förstahandsmottagning som riksrekryterande utbildning, inte andrahandsmottagning, alltså frisök.

Krav för att få inackorderingstillägg från CSN

Det finns möjlighet att ansöka om inackorderingstillägg från Centrala Studiestödsnämnden. Dock gäller det endast för elever som tas emot i första hand (riksintag gymnasium), men vanligtvis inte för andrahandsmottagning. För att få inackorderingstillägg ställer CSN vissa krav.

• Studierna sker på en fristående gymnasieskola
  • Programmet och nationella inriktningen som du söker finns inte på hemorten eller nära hemorten.
  • Du måste studera på heltid.
  • Restiden måste överstiga minst två timmar per dag mellan föräldrahemmet och skolan om du skulle bott kvar hemma.

Du kan alltid rådfråga din studie- och yrkesvägledare om du har några frågor om hur ansökan till CSN går till och om du är berättigad till bidrag.