Ekonomi

"Praktiken ger en möjlighet att testa på yrken som man inte kommit i kontakt med innan"

Linnea har precis som våra andra elever i årskurs 3 avslutat sin två veckor långa API som ger henne möjlighet att testa på yrkeslivet och hur det fungerar på en arbetsplats. Hon gjorde sin API på en förskola i Uppsala.

Linnea läser sista året på Påhlmans Gymnasium, Ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi. Hon har precis kommit tillbaka efter två veckors API på Rosendahls förskola i Uppsala.

– Under praktiken har jag fått ta hand om barnen på förskola med allt vad det innebär. Hållit högläsning, lekt med dem och sett till dem. Det roligaste var att lära känna alla barnen och deras personligheter.

Vad har varit mest lärorikt under API?

– Ett tillfälle när det kändes svårt var när ett barn inte lyssnade på mig. Ett barn ville åka stjärtlapp ner för en stege fast jag sa att hen inte fick det. Och eftersom barnet inte lyssnade i alla fall var jag tvungen att ta stjärtlappen ifrån barnet. Det skapade en mindre konflikt såklart men var också lärorikt för mig.

– Det som har varit mest lärorikt under praktiken var att se hur alla barnen var och deras personligheter. Det var verkligen en spännande upplevelse och jag blev förvånad över hur skötsamma och självständiga de var.

"Praktiken ger en möjlighet att testa yrken"

Linnea är glad över möjligheten att få göra API under gymnasiet och känner att hon fått inspiration inför framtida yrkesval.

– Jag tycker att det har varit väldigt givande att praktisera. Egentligen hade jag inte tänkt arbeta på en förskola i framtiden men nu i efterhand skulle jag kunna tänka mig att göra det. Med andra ord ger praktiken en möjlighet att testa på yrken som man inte kommit i kontakt med innan.