Ekonomi

"Jag hittade mina bästa vänner på Påhlmans Gymnasium"

Johanna studerade ekonomiprogrammet på Påhlmans Gymnasium för snart 10 år sedan. Idag läser hon kandidatprogrammet i kemi på Uppsala universitet. Vi kontaktade henne för att ställa några frågor om hennes studietid hos oss och vad hon tagit med sig från sina år på Påhlmans Gymnasium.

Även fast Johanna inte fortsatte på ekonomispåret på universitetet ser hon tillbaka på sina år på ekonomiprogrammet och Påhlmans Gymnasium med glädje och viktiga lärdomar.

– Jag läste ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi på Påhlmans Gymnasium mellan 2014–2017. Jag valde att sadla om efter studenten och läste ett naturvetenskapligt/tekniskt basår för att komplettera mina betyg. Men de kunskaper jag fick på Påhlmans har fortfarande varit nyttiga och användbara i mitt liv och jag är glad att jag fick testa olika ämnen. Ekonomi har man alltid nytta av oavsett vilken riktning du väljer senare och jag skulle inte bytt mina tre år på Påhlmans för något i världen.

Det var på Öppet hus som Johanna tog beslutet att välja Påhlmans Gymnasium efter att ha pratat med lärare och elever.

– Jag var bara intresserad av att läsa ekonomi och Påhlmans verkade ha bra kurser och en ambitiös och närvarande ledning vilket jag fick bekräftat när jag gick på Öppet hus och pratade med lärare och elever.

"Gymnasietiden var fantastisk och man ska ta vara på den"

Johanna ser tillbaka på sin gymnasietid med positiva minnen och en tid av mycket studier men vill också uppmana blivande och nuvarande elever att ta tillvara på gymnasietiden och att komma ihåg att njuta också.

– Där och då tyckte jag att det var mycket plugg och att hela min framtid stod på spel. Tillvaron handlade om att få bra betyg och lära sig all den kunskap som behövdes för framtiden. Men idag har man en förståelse för att bra betyg inte är allt som kännetecknar ens gymnasietid. Det är lika viktigt att ha roligt, passa på att vara öppen för att skaffa nya vänner och göra nya saker – vilket jag lärde mig på Påhlmans.

När jag frågar vad Johanna tagit med sig från sina år på Påhlmans Gymnasium, är det vikten av en jämn balans mellan studier och nöje som varit en viktig lärdom.

– Utöver att ha vunnit vänner för livet så har jag insett att skolan är viktig, men att en hälsosam balans är ännu viktigare. Jag gick ut med årskursens högsta betyg, men jag hade aldrig orkat plugga så pass hårt om jag inte tagit mig tid för mina vänner och familj. Det var viktigt för mig att göra alla de roliga sakerna under gymnasietiden också, exempelvis gå på studentskivor, umgås med mina vänner m.m.

"Jag hittade mina bästa vänner under min tid på Påhlmans Gymnasium"

När jag frågar Johanna varför hon tycker man ska välja Påhlmans Gymnasium beskriver hon den personliga stämningen som florerade på skolan och den goda kontakten med skolans lärare.

– Påhlmans är en mindre skola vilket jag alltid såg som något positivt. Det gjorde att man fick en närmre kontakt med alla lärare och lärde känna dem och vice versa. Många av de lärare jag hade under min tid på gymnasiet har påverkat mig mycket och vissa har jag fortfarande kontakt med. De bryr sig om sina elever och det märks väldigt tydligt.

Inför det kommande omvalet vill Johanna tipsa alla som ska välja gymnasium att satsa på det som de vill läsa och att det aldrig är försent att byta riktning i livet senare.

– Det är för de allra flesta helt omöjligt att veta vad man ska göra för resten av sitt liv när man är 15-16 år gammal och det gör inget. Jag känner många som läst upp kurser efter gymnasiet för att de vill byta inriktning. Och om du vet vad du vill göra, kör hårt. Var inte rädd för gymnasiet, det kan vara den bästa tiden i livet om du bara tillåter det.

Tre anledningarna till att välja Påhlmans Gymnasium:

1. Kurserna är välplanerade och intressanta och man får läsa roliga ämnen utöver matte, svenska och engelska.
2. Lärarna – de har ett hjärta av guld.
3. Läget och lokalerna. Påhlmans har lyckats med att ha en mysig insida samtidigt som det ligger otroligt centralt och tillgängligt.