Ekonomi

Hanna gjorde sin APL på SATS!

APL står för arbetsplatsförlagt lärande och är en chans för våra elever i årskurs 3 att få en insikt i arbetslivet och möjlighet att applicera teoretiska kunskaper till praktiska. Vi pratade med Hanna som läser ekonomi juridik och som nyligen avslutat sin praktik på SATS.

Hanna Uddman läser juridik på ekonomiprogrammet vid Påhlmans Gymnasium. Hon har precis avslutat sin två veckors praktik på SATS.

Hur fick du din praktikplats?

– Jag tog kontakt med SATS genom mail och fick träffa platsansvarig där som gav mig möjligheten att praktisera i Jakobsberg. Jag blev väldigt glad då de inte brukar ha praktikanter i vanliga fall.

Vad har du fått göra på din praktikplats?

– Jag har fått sköta den vardagliga rulliansen på gymmet, alltifrån att städa, plocka och hjälpa medlemmarna. Det har varit det bästa med dessa två veckor, att få träffa och prata med alla medlemmar. Branschen är inte helt ny för mig då jag extrajobbar i butik så flera rutiner satt redan.

Hanna ser praktiken som en möjlighet att skapa kontakter och nätverka inför framtida jobb.

– Jag har lärt mig mycket och att det finns så mycket mer till arbetsuppgiften än man först tror. Och det är en bra chans att få jobb efter studenten då man träffar människor och knyter kontakter.