Ekonomi

"Jag fick bättre självförtroende på Påhlmans Gymnasium"

Daniella läste de två sista åren på Ekonomiprogrammet på Påhlmans Gymnasium. Idag reser hon världen över efter att ha arbetat som digital kommunikatör för Moderaterna i Stockholm. Vi kontaktade henne för att fråga om hennes studietid och lärdomar från sin tid på Påhlmans Gymnasium.

Daniella läste Ekonomiprogrammet på Påhlmans Gymnasium mellan 2020 och 2022. Det var genom sin bror som också läst på Påhlmans Gymnasium som Daniella valde att studera här.

– Jag var på utbytesår i USA mellan ettan och tvåan på gymnasiet. När jag kom hem fanns det inte längre plats för mig på den skola jag tänkt gå på men som tur var rekommenderade min äldre bror Påhlmans då han också läst här och pratat väldigt gott om skolan. När jag började kände jag ingen men det var aldrig något problem för jag blev välkomnad med öppna armar av min klass. Jag lärde känna många nya människor som jag fortfarande har bra kontakt med idag.

Daniella hade under uppväxten gått på stora skolor med många elever vilket blev en positiv omställning när hon började på Påhlmans Gymnasium.

– Jag har alltid gått på väldigt stora skolor men Påhlmans Gymnasium är mindre vilket visade sig vara perfekt för mig och något jag uppskattade. Det stärkte relationen mellan elever och lärare och gjorde miljön mer personlig och trygg.

"Det som jag lärde mig i Retorik kursen kommer jag ha användning för hela livet"

Frihet under ansvar och profilämnet Retorik är två saker som Daniella tagit med sig ut i livet efter tiden på Påhlmans Gymnasium.

– Det jag gillade med Påhlmans var att jag kände en frihet i att organisera mina studier och plugga på det sätt som funkade bäst för mig. Lärarna fanns där när man behövde hjälp men de gav mycket frihet i studierna vilket passade mig bra. Att frihet kommer med eget ansvar är en lärdom som jag tagit med mig in i vuxenlivet.

Något som är unikt för Ekonomiprogrammet på Påhlmans Gymnasium är att alla läser Retorik. Jag var inte alls bekväm med att tala framför publik men genom kursen fick jag lära mig retoriska verktyg och att hålla tal framför klassen. Tillslut tyckte jag det var kul och det kändes naturligt och jag är övertygad om att det som jag lärde mig i den kursen kommer jag ha användning för hela livet.

Direkt efter studenten fick Daniella jobb som kommunikatör hos Moderaterna i Stockholms län.

– Bara några dagar efter studenten började jag en heltidstjänst som digital kommunikatör hos Moderaterna i Stockholms stad och län, ett jobb jag fick tack vare praktiken som alla 3:or har och började således extrajobba för dem på helger. Jag ansvarade för sociala medier fram tills att valrörelsen var över.

Jag fick verkligen användning för kursen i marknadsföring som alla läser då mitt jobb handlade specifikt om att marknadsföra mot målgrupp.

"Det var väldigt givande för mig att börja på Påhlmans Gymnasium"

Idag reser Daniella jorden runt och känner att lärdomarna från Påhlmans Gymnasium har kommit till väl nytta i resandet.

När jag sitter och skriver det här sitter jag på en buss i Nya Zeeland och nästa mål är Japan. Under och efter gymnasietiden extrajobbade jag för att spara ihop pengar till det här äventyret. Något som kräver ansvar och det lärde jag mig under min studietid på Påhlmans. Det har påverkat mitt vardagliga liv när jag är ute och reser och har gjort att jag klarat mig själv.

Avslutningsvis vill Daniella påminna nuvarande och blivande gymnasielever om att njuta av sin gymnasietid och vara öppen för att träffa nya människor.

– Basera inte ditt skolval på vart dina kompisar vill gå, även om det känns läskigt. Det var väldigt givande för mig att komma till Påhlmans utan att känna någon för det gav mig bättre självförtroende i att man faktiskt klarar av att hantera nya situationer på egen hand. Gymnasietiden är ett perfekt tillfälle att träffa människor som man annars inte hade lärt känna, så var alltid öppna för nya bekantskaper. Plugga effektivt och njut av er gymnasietid och ha kul. Det går fort och plötsligt så sitter ni på en buss i Nya Zeeland!

Topp tre anledningarna till att välja Påhlmans Gymnasium!

1. Skolan erbjuder frihet under ansvar där du verkligen kan effektivisera dina studier och förbereder för universitetsstudier.
2. Kursen i Retorik - den är otroligt utvecklande.
3. Lärarna är toppen och man får en väldigt fin relation till dem.

...Sen är det toppen att skolan ligger mitt i Odenplan.