Fri kvot på gymnasiet: så fungerar det

Alla elever som har särskilda skäl kan ansöka om att bli antagna med fri kvot till gymnasiet. Det betyder att du som exempelvis har utländska betyg eller av medicinska skäl har fått sämre betyg, kan ansöka om att bli prövad vid sidan om ordinarie antagning till gymnasiet. Här nedan går vi igenom hur det fungerar.

Hur fungerar fri kvot på gymnasiet?

Du är inte ensam om att fråga dig vad som är fri kvot på gymnasiet. Fri kvot är nämligen något som inte berör alla elever. Det beror på att den fria kvoten är till för att underlätta för elever i vissa undantagsfall.

I korthet är fri kvot för gymnasiet speciellt reserverade studieplatser. Platserna i fri kvot är avsedda för elever med särskilda skäl. Det kan exempelvis gälla elever som blivit drabbade av en längre tids sjukdom och på grund av det fått sämre betyg i grundskolan. En sådan elev kan bli aktuell för att få en studieplats inom den fria kvoten.

Tänk på att det inte finns några garantier för att du får en av de reserverade studieplatserna. Ansökan blir prövad mot speciella krav och kriterier som du kan läsa mer om här nedanför.

Det finns ett begränsat antal studieplatser som ingår i det som kallas för fri kvot. Antalet platser kan variera från skola till skola. Det är huvudmannen på gymnasieskolan som beslutar om hur många platser som ska utgöra en fri kvot.

Fri kvot på gymnasiet – då kan du ansöka

Du ansöker om fri kvot i samband med att du gör ditt gymnasieval. Tillsammans med din ansökan till gymnasiet kan du bifoga dokument som styrker dina skäl till att bli prövad i fri kvot. Vem som kan ansöka om fri kvot bestäms utifrån ett flertal olika faktorer.

Medicinska skäl

Du kan bli prövad i fri kvot om du av medicinska skäl har haft en tillfälligt försämrad studieförmåga som har påverkat dina betyg. Det kan exempelvis handla om en skada, sjukdom eller funktionshinder som har påverkat dina studieresultat.

För att kunna bli prövad ska de medicinska skälen vara intygade av den läkare som har behandlat dig. I intyget från din läkare behöver det framgå diagnos, eventuell behandling, hur länge sjukdomen, skadan eller funktionshindret har förelegat. Det ska även framgå på vilket sätt som din studieförmåga har blivit påverkad.

Tänk på att diagnoser som exempelvis ADHD, tvångssyndrom, dyslexi, allmänna läs- och skrivsvårigheter, dyskalkyli och Tourettes inte är betraktade som medicinska skäl. För att pröva medicinska skäl för fri kvot behöver tillståndet vara av tillfällig karaktär.

Särskilda sociala skäl

Fri kvot är också till för dig som har fått en tillfälligt försämrad studieförmåga på grund av sociala skäl inom familjen. Det kan vara vid skilsmässa, sjukdom eller dödsfall i familjen. Du kan även bli prövad i fri kvot för sociala skäl som handlar om mobbning, trauma, missbruk och liknande som har påverkat din studieförmåga.

Precis som medicinska skäl behöver sociala skäl bli styrkta med hjälp av intyg. Ett sådant intyg kan du få från exempelvis en socialsekreterare eller en skolkurator. Intyget ska förklara hur länge som sociala skäl har förekommit, eventuell stödinsats eller behandling och hur din studieförmåga har blivit påverkad.

Ansöka om fri kvot på gymnasiet med utländska betyg

Om du saknar betyg från svensk grundskola och i stället har utländska betyg kan du bli prövad i fri kvot för gymnasiet. För att kunna bli prövat förutsätter det att dina betyg från utlandet motsvarar behörighetskraven för gymnasieprogrammet.

Du behöver också ha godkänt betyg i antingen svenska eller svenska som andraspråk. Betygskravet i svenska gäller dock inte för nordiska sökande.

Den gymnasieskola du söker till tar beslut om dina utländska grundskolebetyg motsvarar behörigheten till det program som du har sökt till.

Ansök om fri kvot

Vill du bli prövad i fri kvot behöver du inte göra någon separat ansökan. I stället ansöker du om fri kvot samtidigt som det ordinarie gymnasievalet.

När du ansöker till gymnasiet och även vill bli prövad i fri kvot ska du meddela det i din ansökan. Du behöver också ange hur din studieförmåga ser ut idag. Det gör du genom att förklara hur dina omständigheter har blivit förbättrade på ett sådant sätt att din studieförmåga idag är fullgod.

Tänk på följande när du ansöker om fri kvot i gymnasiet:

• Glöm inte att bifoga dokument som styrker dina medicinska eller sociala skäl.
  • Ansöker du om fri kvot med utländska betyg behöver det finnas en svensk eller engelsk översättning av betyget. Betyget behöver vara översatt av en professionell översättare. Kravet på översättning gäller dock inte om betyget är på norska, danska, finska eller isländska.
  • Inga preliminära antagningsbesked ges för fri kvot. Du får veta om du får en plats i fri kvot först vid den slutgiltiga antagningen.

Fri kvot på gymnasiet – så behandlas din ansökan

När du ansöker om att bli prövad i fri kvot är det gymnasieskolan du söker till som tar beslut om du får en plats i fri kvot eller ej. Om skolan ger avslag på din ansökan om fri kvot blir den behandlad på samma sätt som vanliga ansökningar till gymnasiet.