Samhällskunskap

"Vårt gymnasiearbete kommer att kunna användas i ett lärande syfte för andra"

Alva och Tindra läser samhällsprogrammet med inriktning beteendevetenskap på Påhlmans Gymnasium. De skriver sitt gymnasiearbete om yttrandefrihet och kopplingen till lagen om religösa symboler i samarbete med Påhlmans Gymnasiums huvudman, Medborgarskolan Stockholm.

"Ett omdebatterat ämne som är viktigt att lyfta"

Alvas och Tindras gymnasiearbete ska undersöka yttrandefrihetslagen och varför det uppstår en konflikt i relation till lagen om religösa symboler med bakgrund av koranbränningarna. Möjligheten att samarbeta med Medborgarskolan Stockholm blev ett sätt att hitta samla in material och få stöd.

– Vi tyckte att det lät intressant att skriva ett arbete som innebar en större mening än enbart en inlämningsuppgift till våra lärare. Genom att samarbeta med Medborgarskolan Stockholm får vi extra stöd och hjälp med kontakter samt att vårat arbete kommer att kunna användas i ett lärande syfte för andra, berättar Alva.

– Vi skriver också om ett väldigt aktuellt ämne som just nu är omdebatterat och som vi anser är viktigt att lyfta och sprida kunskap om, berättar Tindra.

"Spännande att intervjua kunniga inom ämnet"

Genom kontakter på Medborgarskolan Stockholm har Alva och Tindra fått möjligheten att intervjua en riksdagsledamot från Moderaterna.

– Vi fick hjälp av Medborgarskolan Stockholm genom deras kontakter med Moderaterna att intervjua en riksdagsledamot. Det känns spännande att få intervjua någon som är kunnig inom ämnet vi skriver om, säger Tindra.

– Samarbetet har möjliggjort för oss att få bra information och material från högt uppsatta personer till vår uppsats men också att hjälpa Medborgarskolan med deras studieverksamhet, berättar Alva.

Båda tjejerna upplever med och motgångar med gymnasiearbetet men upplever överlag att det är spännande och lärorikt.

– Just nu möts vi av några motgångar, men vi tycker samtidigt att det är spännande då vi lär oss väldigt mycket av det, avslutar båda.