"Jag kan göra skillnad med mitt gymnasiearbete"

Tindra läser samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteendevetenskap på Påhlmans Gymnasium. Hon har valt att skriva sitt gymnasiearbete i samarbete med Påhlmans Gymnasiums huvudman, Medborgarskolan Stockholm.

"En viktig fråga som kräver utveckling"

Tindras gymnasiearbete ska undersöka hur anställda inom polisen upplever jämställdheten på sin arbetsplats. Med hjälp av en enkätstudie och intervjuer hoppas hon kunna uppmärksamma och synliggöra polisens arbetsmiljö kopplat till jämställdhetsarbetet.

– Jag tycker att ämnet jämställdhet är väldigt intressant och aktuellt i dagens samhälle. Att jag valde att fokusera på just polisen är pågrund av deras nyckelroll i samhället kopplat till samhällsproblemen som finns kring just jämställdhet.
Dessutom anser jag att jämställdhet generellt behöver uppmärksammas mer inom olika yrkesroller för att vi ska kunna komma till en utveckling i frågan där vi fortfarande brister på flera punkter.

Påhlmans Gymnasium ägs av studieförbundet Medborgarskolan som arbetar med folkbildning och bla jämställdhet och demokrati i samhället. När Påhlmans gymnasieelever fick möjligheten att samarbeta med Medborgarskolan i gymnasiearbetet var Tindra snabb med att kontakta dem.

– Jag blev väldigt inspirerad av Medborgarskolan Stockholms presentation som hölls för vår klass och tyckte att det lät både roligt, lärorikt och viktigt med ett samarbete mellan Påhlmans gymnasium och Medborgarskolan. Det kommer ge mig ytterligare infallsvinklar i mitt gymnasiearbete och personer att vända mig till med frågor och vägledning.

"En chans att skapa värde"

Gymnasiearbetet kommer fungera som studiematerial för Medborgarskolan Stockholm att använda i deras folkbildande uppdrag. Samarbetet är en unik möjlighet för eleverna att stärka sitt CV, bidra till att skapa lärande kursmaterial riktat mot utsatta grupper i samhället men framförallt, är det en möjlighet för gemene tonåring att skapa ett värde för de som står utanför samhället av olika anledningar.

– Jag tror att jag kommer få ut mycket av mitt samarbete med Medborgarskolan då jag kan ta med mig detta i framtiden som erfarenhet och på mitt CV. Jag känner att Medborgarskolans arbete med folkbildning är otroligt viktigt då de ger möjlighet för andra att tillsammans öka kunskap och bildning, personlig utveckling och delaktighet i samhället. Det är en bra känsla att känna att jag kan vara med och göra skillnad genom att skriva mitt gymnasiearbete så det kan användas för att sprida kunskap även efteråt.

"Mycket ansvar"

Att skriva ett gymnasiearbete sträcker sig över en lång period av läsåret och innebär mycket ansvar. Men Tindra ser det som en utvecklande erfarenhet som förbereder för vidare studier.

– Det är väldigt roligt och lärorikt att skriva gymnasiearbete men det innebär såklart mycket eget ansvar och man måste lägga upp tiden väl och planera. Detta är något jag tar med mig inför universitetsstudier eller framtida jobb då det innebär mycket eget ansvar. Det är väldigt roligt då man har fria tyglar och får bestämma själv och skriva om det man tycker är intressant.

"En familjär känsla med stark gemenskap"

Tindra beskriver Påhlmans Gymnasium som en familjär skola med en stark gemenskap mellan elever och lärare och profilämnena var dragplåstret när hon skulle söka till gymnasiet.

– Jag tycker det är väldigt roligt att läsa på Påhlmans Gymnasium och jag gillar att skolan är lagom liten då det gör att man får en väldigt familjär känsla med en stark gemenskap mellan både elever och lärare. Lärarna är väldigt kompetenta och bryr sig verkligen om att hjälpa eleverna. Något som gjorde att jag valde just Påhlmans var kurserna ledarskap och organisation, retorik och entreprenörskap som alla läser oavsett program. De kurserna är otroligt spännande och viktiga för framtiden.