Ung företagsamhet (UF)

"Fiffiboxen" vill hylla kvinnor världen över!

Linnea läser sista året på ekonomiprogrammet och är en av flera elever som under hösten startat sitt UF-företag. Med målsättningen att hylla kvinnor världen över och tillgodose behovet av intimprodukter, har hon skapat "Fiffiboxen".

Ung Företagsamhet skapar möjligheter

Att få möjligheten att starta eget företag i ung ålder är en dröm för många blivande entreprenörer. Många av dagens framstående företag startade som UF-företag. Ett imponerande exempel är Elise och Josefin från Skåne som under sin gymnasietid grundade Raw Straw som på kort tid blivit ett framgångsrikt bolag som nyligen deltog i SVT:s produktion "Draknästet". Med andra ord finns det inga hinder till att fortsätta driva sitt UF-företag även efter gymnasietiden.

Intervju

På Påhlmans Gymnasium är vi stolta över att vi kan erbjuda våra elever UF-programmet. Genom att uppmuntra till kreativitet, eget ansvar och kontakt med näringslivet, får våra elever en extra push ut i arbetslivet.

Linnea Backemo läser sista året på Ekonomiprogrammet och ser UF som en lärorik möjlighet.

–Det känns roligt och lärorikt att få starta upp sitt eget företag. Personligen så har jag lärt mig mycket på den korta tid vi gjort detta och jag känner bara mer och mer att jag vill fortsätta att driva eget företag. Det är kul att få det egna ansvaret i exemplevis kontakt med banker och företag. Det ger en bra bild av verkligheten sedan efter gymnasiet när man driver eget bolag.

Linnea och hennes kamrater har skapat "Fiffiboxen" med intimprodukter anpassade för kvinnor.

– Vi kände att marknaden inte erbjöd denna produkt och valde att skapa en box med intimprodukter på ett och samma ställe. Vi vill genom vår produkt hylla kvinnor världen över. Därav har vi också valt att skänka en del av försäljningen till organisationer som hjälper kvinnor i världen med bristande tillgång till just mensprodukter.

Redan innan gymnasiet fanns drömmarna om att driva eget företag, något som också blev grunden i valet att söka till Ekonomiprogrammet på Påhlmans Gymnasium.

– Redan innan gymnasiet hade jag inställningen att en dag driva eget företag. Därför valde jag att gå ekonomiprogrammet som erbjuder UF då det ger en bra grund att stå på inför senare val i livet gällande entreprenörskap.

Nyligen presenterade Linnea och hennes kamrater sin ide för Påhlmans egna "Draknäste" bestående av utvalda personer (drakar) från näringslivet med erfarenhet av entreprenörskap.

–Det kändes otroligt nervöst att få presentera vår idé för drakarna, men också kul och lärorikt! Jag var mest nervös över att vår idé skulle bli sågad men det blev den inte. Det var väldigt kul att få prata med och få input av människor som är kompetenta inom företagsamhet.

Syftet

Syftet med att låta eleverna presentera sina idéer inför ett Draknäste fyller sin funktion i att eleverna får träna inför ett framtida yrkesliv som entreprenörer. Exempelvis vid muntliga presentationer och förhandlingar.