Börja gymnasiet: Tips inför de första dagarna

Att börja gymnasiet är för många elever en nystart, det är både en rolig och spännande tid i livet. Samtidigt kan skolstarten på gymnasiet vara omtumlande. Det blir många nya intryck, du får nya kompisar att lära känna och en helt annan studiesituation att vänja dig vid. Så vad ska man tänka på när man börjar gymnasiet? För att underlätta för dig som ska börja Påhlmans Gymnasium har vi samlat några tips inför starten.

Viktig information på uppropet

Vi på Påhlmans Gymnasium kommer göra allt för att du ska få ett bra första intryck när du börjar hos oss. Den allra första dagen på gymnasiet börjar med att vi har upprop i aulan där rektorn hälsar alla elever välkomna. Därefter får du och dina klasskamrater följa med din mentor till ett klassrum.

Mentorn delar ut schema, ger information om skolans lokaler och tar med klassen på en rundvandring i skolan, till matsalen, receptionen och IT-supporten. Du kommer få hälsa på elevhälsoteamet, skoladministratören och skolledningen.

Lär känna dina klasskamrater

Dina nya klasskamrater är personer som du kommer spendera mycket tid tillsammans med under de nästkommande tre åren. Tillsammans kommer ni att genomföra grupparbeten och projekt.

I början kanske du tycker det är jobbigt att prata med människor som du aldrig har träffat förut. Men kom ihåg att alla är precis lika nervösa som du. Troligtvis kommer dina klasskamrater tycka det är skönt om du tar kontakt och vill lära känna dem.

För att underlätta för dig och dina nya klasskamrater att lära känna varandra anordnar vi olika typer av aktiviteter under den första tiden. Första dagen har vi namnlekar för att ni ska lära er varandras namn. Faktum är att vårt mål är att du ska kunna alla namn i klassen innan första dagen är slut. Det kanske låter som en utmaning men du kommer att fixa det! Hela klassen blir även indelade i grupper om sex-sju personer som under veckan kommer hålla ihop och delta i olika aktiviteter.

Under andra skoldagen får varje grupp ett antal roliga utmaningar som de ska lösa tillsammans. Under andra skolveckan anordnar dessutom treorna ”Hagadagen” som också består av olika aktiviteter.

Så du ser, du behöver inte oroa dig, det kommer bli en rolig första tid och du kommer snabbt lära känna dina klasskamrater.

Du behöver inte ha koll på allting direkt

Att börja på gymnasiet innebär många nya intryck och det är ofta en stor förändring jämfört med grundskolan. Allt kan kännas nytt och främmande och i början kanske du inte riktigt har koll på hur allt fungerar. Det är en fullt normal känsla som de flesta känner den första tiden på gymnasiet.

Att anpassa sig till nya kurser, klasskamrater och lärare kan vara omvälvande. Du förväntas inte ha full koll på allting direkt när du börjar gymnasiet, men vi som arbetar på Påhlmans Gymnasium kommer göra vårt bästa för att hjälp dig att komma till rätta. Ge det tid och så kommer du småningom in i de nya rutinerna.

Våga ställa frågor

Ett annat tips inför gymnasiet är att det inte finns några dumma frågor. Under gymnasietidens första dagar kommer du få mycket information. Den här första tiden handlar om att du ska bekanta dig med din nya skola, klasskamrater, lärare och dina studier.

Ibland kan det bli mycket information att hålla reda på, eller så kanske du går och funderar över saker som du inte fått information om. Kom ihåg att du alltid kan ställa frågor till dina lärare eller andra personer som arbetar på skolan om det är något du känner dig osäker över. Vi vill att du ska trivas hos oss och kommer göra allt för att du ska känna dig bekväm i din nya miljö.

Du kan få stöd om du känner oro inför skolstarten

Många elever har funderingar om hur är det att börja gymnasiet. En del kan känna sig oroliga och funderar mycket över frågor som hur är egentligen första dagen i gymnasiet. Kommer jag passa in? Känner du dig osäker inför skolstarten, kom ihåg att du inte är ensam om det. Precis som det här är en ny situation för dig är det också det för alla dina klasskamrater.

Behöver du stöd kan du alltid vända dig till exempelvis skolans studie- och yrkesvägledare, rektor eller någon av dina lärare. Du kan även vända dig till elevhälsan som består av ett team med kurator, skolsköterska och specialpedagog. Elevhälsan är till för att ge dig extra stöd när du behöver det.

Vanliga frågor och svar

När börjar man på gymnasiet?

Du kan börja gymnasiet vid 15 eller 16 års ålder. Hur gammal du är beror på när på året du fyller. Så länge som du inte har gått om eller hoppat över någon årskurs i grundskolan börjar du vanligtvis i ettan på gymnasiet det år som du fyller 16 år.

När börjar gymnasiet efter sommarlovet?

Höstterminen efter sommarlovet startar på olika datum från år till år. På Påhlmans Gymnasium startar höstterminen i slutet av augusti. Vi informerar om exakt datum i god tid innan startdatumet.