"På Påhlmans kände man sig alltid trygg"

Meya är en av Påhlmans alumner som tog studenten 2022. Idag studerar hon företagsekonomi med internationell marknadsföring på Mälardalens universitet.

"Jag hade hört mycket gott om skolan"

Meya läste ekonomiprogrammet med inriktning juridik på Påhlmans Gymnasium mellan åren 2019 och 2022. Idag läser hon andra terminen på programmet internationell marknadsföring och företagsekonomi.

– Eftersom jag älskar att resa tog jag ett sabbatsår direkt efter studenten samtidigt som jag jobbade också. Jag visste hela tiden att jag ville studera företagsekonomi och gärna i Spanien, då jag älskar språket. Ett år efter studenten, år 2023 kom jag in på Mälardalens universitet och började studera internationell marknadsföring.

Det var via ryktesvägar som Meya sökte till Påhlmans Gymnasium då hon hört mycket gott om skolan och dess lärare.

– Anledningen till att jag sökte till Påhlmans var att jag hade hört mycket bra om skolan och att eleverna och lärarna var väldigt engagerade och drivna. Lärarna vill verkligen att vi elever ska lyckas. Vilket jag också märke när jag började på Påhlmans, att många av eleverna hade ett driv i sig med en stor passion i vad dem gör. Dessutom gillade jag att Påhlmans var en mindre skola, och att den ligger vid Odenplan.

Meya minns tiden på Påhlmans Gymnasium med glädje och många fina minnen och hon saknar gymnasietiden.

– Min gymnasietid var den bästa tiden och jag lärde mig enormt mycket under mina år på Påhlmans. Jag minns första dagen som väldigt nervös och pirrig men att det försvann fort. I min klass och på Påhlmans Gymnasium generellt, kände man sig alltid trygg och alla var välkomnande. Jag lärde känna många nya människor som jag än idag är vän med.

"Entreprenörskap var den roligaste kursen"

De lärdomar och kunskaper som Meya har tagit med sig från sina år på Påhlmans Gymnasium är de tre profilämnena, Retorik, Ledarskap och Organisation samt Entreprenörskap-UF som alla elever läser oavsett program.

– Retoriken har gjort mig till en bättre talare och lärt mig hur jag ska föra mig i exempelvis jobbintervjuer och presentationer. Från ledarskapskursen har jag lärt mig att leda mig själv och andra i arbetet men också förstå mig på hur människor fungerar och dynamiker på arbetsplatser. Ett stort plus var också att man gjorde sin praktik där man tillämpade kunskaperna man lärt sig under kursen.

Men den roligaste kursen var Entreprenörskap och UF-företag. Här lärde jag mig att starta och driva ett UF-företag, marknadsföring, idéutveckling och de ekonomiska bitarna av företagande. Det var verkligen något som gjorde min gymnasietid ännu roligare.

"Gymnasietiden är något jag verkligen saknar "

– Jag rekommenderar verkligen Påhlmans Gymnasium om man vill läsa kurser som verkligen hjälper en under studentlivet och arbetslivet. Om man vill ha engagerade lärare som bryr sig, lära sig om entreprenörskap och starta företag men framförallt utvecklas som person – då ska man välja Påhlmans Gymnasium. Extra plus att skolan också ligger centralt vid Odenplan, det gillade många av mina klasskompisar.

Avslutningsvis vill Meya säga några värmande ord till alla nuvarande och blivande Påhlmans elever.

– Jag vill bara uppmana alla att njuta av sin gymnasietid för tiden går fort och snart står ni där på studenten med lycka i kroppen och tårar som rinner. Var dig själv så kommer allt att lösa sig, och ha kul samtidigt som du pluggar produktivt.