"Det är otroligt roligt, inspirerande, lärorikt och bildande att gå på Påhlmans Gymnasium"

Vendela Linnér går sista året på Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap.

Hur är det att gå på Påhlmans Gymnasium och hur skulle du beskriva eleverna på skolan?

Jag valde att gå på Påhlmans Gymnasium eftersom många av mina vänner som har gått här har berättat om den starka gemenskapen på skolan. Även min syster gick tidigare här och hon berättade mycket om hur engagerade lärarna var i att hjälpa eleverna framåt vilket jag tyckte lät superbra.

Att gå på Påhlmans Gymnasium är både otroligt roligt och inspirerande men även lärorikt och bildande. Dels för att vi inom våra UF-företag får använda våra kreativa idéer till att skapa en produkt som vi kan kalla vår egen, dels det faktum att alla våra lärare vill se oss lyckas och faktiskt är till en otroligt stor hjälp varje dag. Engagemanget de lägger ner gör att jag som elev blir ännu mer ambitiös än tidigare och kan nå de mål jag drömmer om att uppnå.

En typisk Påhlmans-elev är enligt mig ambitiös, driven, innovativ, engagerad och hjälpsam. De moment vi går igenom i alla ämnen visar definitivt tecken på alla dessa egenskaper, alla är verkligen delaktiga i uppgifterna vilket gör att det blir roligt att fortsätta.

Vad tycker du om samhällsvetenskapsprogrammet?

Programmet har en bra blandning av ämnen som lär ut sådant man behöver veta för att förstå sig på och kunna läsa av olika människor och deras beteende. Dessutom lär jag mig väldigt mycket om hur ämnen som ledarskap och kommunikation kan påverka hur du vill framstå som människa.

I trean ingår även praktik, vad tyckte du om den?

Årets praktik var lite annorlunda än vanligt då vi på grund av pandemin inte kunde vara fysisk ute på företag men skolan löste det på annat sätt. Det roligaste med praktiken var att få lyssna på olika föreläsningar där jag lärde mig väldigt mycket, speciellt den med entreprenören Douglas Roos. Under föreläsningarna fick vi svar på många frågor som gav en god förståelse för arbetslivet och företagande som helhet. Vi fick dessutom jobba på våra UF-företag och skapa egna reklamfilmer till dessa, vilket krävde lite mer kreativt tänkande än vanligt. Det jag lärde mig under praktiken var att bygga en grund med kunskaper om vad som krävs för att lyckas så bra som möjligt inom arbetslivet.

Vad har du för tips till de som ska välja gymnasieskola?

Mitt tips är att lägga stort fokus på hur skolans lärare arbetar och hjälper dig som elev. Detta gör att du kommer att få den bästa hjälpen du kan få i din utbildning.

Vad ska du göra efter studenten?

Min plan som den ser ut nu är att jag direkt efter studenten ska börja på universitetet och plugga till jurist.