Juridik

Alma drömmer om att driva en auktionsbyrå!

Alma Jonasson har läst tre år på ekonomiprogrammet med inriktning juridik på Påhlmans Gymnasium. Utbildningen har även försett henne med kurser inom entreprenörskap och ung företagsamhet. Nu tar hon studenten med planer på att studera vidare till hösten inom föremålsantikvitet för att på lång sikt kunna driva eget.

Hur känns det att ta studenten?

– Det känns såklart jättebra att ta studenten och vara klar med min utbildning, men jag kommer sakna skolan och alla jag har träffat och lärt känna här!

Hur har det varit att gå i 3:an det här året som varit så påverkat av pandemin med mycket distansundervisning?

– Det är klart att det har varit lite stökigt nu i trean med distansundervisning, men det har ändå fungerat relativt bra. Jag hade problem till en början med att behålla fokus under lektionerna men listade snabbt ut hur jag skulle göra för att få tillbaka koncentrationen.

Hur ser dina planer framåt ut och vad drömmer du om att göra på längre sikt?

– Nu i höst planerar jag att studera vidare, men nu inom föremålsantikvitet! Så en dröm jag har på längre sikt är att starta en egen auktionsbyrå, och där kommer jag ha jättemycket nytta av den utbildning inom entreprenörskap som jag har fått här på Påhlmans.

Har du något tips eller råd till alla elever som ska börja gymnasiet i höst?

– Det jag har upplevt när jag har pratat med elever på gymnasiemässan är att man är stressad över om man har valt rätt linje. Jag vill bara säga att det inte spelar någon roll alls i längden. Kommer du fram till att du valt fel så är det bara att byta!

Vill du skicka en hälsning till någon som betytt mycket för dig under åren på Påhlmans Gymnasium?

– Jag skulle vilja tacka min mentor, Jan Turdell för att ha hjälpt till med allt mellan himmel och jord under dessa tre år!

På lång sikt vill jag starta en egen auktionsbyrå, där kommer jag ha mycket nytta av entreprenörsutbildningen

Alma Jonasson