Entreprenörskap

NK under lupp ökar elevernas företagsförståelse

Eleverna i årskurs tre har genomfört ett samarbete med Centrum för Näringslivshistoria där eleverna får en inblick i vad som påverkar ett företag, ett ledarskap och en företagskulturs utveckling. I fokus var varuhuset NK – något som läraren Hector Mazzaglia påpekar alla har en relation till.

– Då är det enklare för eleverna att ta till sig olika begrepp inom organisation, ledarskap och entreprenörskap – som är ämnena vi lär mer om via samarbetet, säger Hector Mazzaglia.

Vårens djupdykning i företagskultur och -historia via Centrum för Näringslivshistoria (CfN) blev annorlunda för årets årskurs 3-elever. Precis som förra januaris tvåveckors praktik på företag. Praktiken löstes genom att företagare kom och föreläste för eleverna på skolan om företagande, entreprenörskap och ledarskap.

”Allt har blivit större”

Och vårens samarbete med CfN – istället för att eleverna gjorde studiebesök på centrumets företagsarkiv och fick sitta där och forska i gamla personaltidningar och kolla på alla de saker tusentals företag deponerat för att skildra svensk företagshistoria, föreläste istället Anahi Davila för eleverna på Påhlmans Gymnasium på distans i realtid. Dessutom har hon digitaliserat en massa personaltidningsartiklar som eleverna fick botanisera i från klassrummets datorer.

Anahi Davila är ansvarig arkivpedagog på CfN och driver även deras skolsajt Företagskällan.

– På första föreläsningen visade hon oss bland annat hur mycket större många produkter blivit med åren. Den klassiska Aladdin-asken med choklad till jul fick från början plats i en handflata, berättar Hector.

Ökad förståelse för hur en företagskultur utvecklas

Dessutom berättade Anahi om varför Centrum för Näringslivshistoria finns och varför arkiv är viktiga. På den andra föreläsningen under vecka två berättade hon om NK av idag, om Josef Sachs som startade varuhuset, hur en verksamhet som NK påverkas av omvärldshändelser och får anpassa sig som nu under corona.

– NK kom ju till lite som en stad i staden – en fristad för särskilt elitens kvinnor som kunde flanera och handla där själva. Något som annars inte var accepterat när NK grundades, berättar Hector.

Hector tror att det är jätteviktigt för Påhlmans Gymnasium med samarbeten som CfN, eftersom det ger eleverna en viktig näringslivskoppling och förståelse för både hur företag utvecklas över tid, vad som skapar och påverkar en företagskultur liksom hur ledarskap styr och färgar en verksamhet.

– Eleverna ser att företag är så mycket mer än att bara tjäna pengar. Det handlar om ett ledarskap, en kultur och ett varumärke med många beståndsdelar som påverkas av omvärldens förändringar. Och detta fick de både i grupp och enskilt undersöka, analysera och presentera – hur företagskulturen och ledarskapet påverkas om samhällsutvecklingen och vice versa. Vi är jätteglada för att eleverna ändå kan få en näringslivsinblick trots corona, avslutar Hector.