Beteendevetenskap

Margot från Italien gör utbytesår på Påhlmans Gymnasium!

Margot kommer från Italien och läser ett utbytesår på Påhlmans Gymnasium på sam beteende. Vi ställde några frågor till henne om hur hon upplever Sverige och en svensk skola jämfört med Italien och hur hennes tid på Påhlmans Gymnasium hittills har varit.

Utbytesåret blev i Sverige

Margot är 17 år gammal och kommer från Florens i Italien. Hon gör ett utbytesår på Påhlmans Gymnasium där hon läser sam beteende med franska som andra språk.

– I Italien går jag på en skola med inriktning juridik och humaniora. Där studerar vi juridik och politisk ekonomi, humaniora och franska som andra språk. I Italien börjar vi gymnasiet redan vid 13-14-års ålder så nu är jag inne på mitt tredje år och har två år kvar när jag kommer tillbaka.

Det var via föreningen AFS interkultur som Margot fick möjligheten att göra ett utbytesår i Sverige.

– Föreningen AFS Interkultur hade en tävling som jag anmälde mig till för att komma med i utbytesprogrammet. Jag gillar att prova nya saker och det här kändes spännande. Jag vann tävlingen och fick göra olika tester för att välja bland olika länder i världen som jag ville studera i. Och valet föll på Sverige. AFS utgick ifrån vilka ämnen som jag läser hemma i Italien för att matcha ihop mig med en skola i Sverige. Jag fick kontakt med Påhlmans Gymnasium och intervjuades av rektorn för att bestämma vilken klass och kurs de skulle placera mig i.

Stora skillnader mellan italiensk och svensk skola

Margot trivs väldigt bra i Sverige och på Påhlmans Gymnasium där hon snabbt fick vänner och stöd av lärarna som hon upplever som mer tillgängliga och närvarande än hemma i Italien.

– Det här är en av de bästa upplevelserna jag har haft och då det är en mindre skola så har det varit lätt att komma på plats och det finns alltid någon att be om hjälp. Lärarna och skolpersonalen är fantastiska och hjälpsamma, vilket inte på något sätt är en självklarhet. Lektionerna är väldigt intressanta men framför allt så är lärarna alltid tillgängliga vilket gör det roligt att gå i skolan.

Sett till skolan hemma i Italien ser Margot stora skillnader mellan det italienska och svenska skolsystemet och den svenska kulturen överlag.

– Intressemässigt och åldersmässigt mellan mig och mina svenska kompisar så är vi lika. Jag visste inget om Sverige innan vi kom hit och jag tyckte att den svenska kulturen var väldigt fascinerande. Men det finns såklart många skillnader, framförallt på skolnivå.

– Den italienska skolan är raka motsatsen till den svenska. Där går vi till skolan måndag-lördag från 8.10 till 13.00-14.00. Vi är alltid i samma rum och lärarna byter med varandra varje timme utan raster. Vi har 15 minuters rast varannan timme av lektionen istället. Även om vi slutar sent på eftermiddagen äter vi ingen lunch i skolan. Vi får läxor varje dag så det är inte lika mycket fritid som man får här i Sverige efter att skoldagen är slut. Sen är studiemetoderna och proven helt olika.

"Jag blev chockad när de gav mig en Macbook"

Den starkaste skillnaden som Margot upplevt är tillgången till studiematerial och relationen man har till sina lärare i Sverige.

– En annan skillnad var att vi får en dator och böcker från skolan här i Sverige. Jag blev chockad när de gav mig en MacBook här. I Italien har vi ingen dator och varje år måste vi köpa alla böcker (en eller flera för varje ämne) och skolmaterial själva. Sen är relationen till lärarna mer vänlig här; elever och lärare sätts på samma nivå, medans det i Italien är en hierarkisk nivå där vi exempelvis kallar våra lärare för Professor.

Efter studenten drömmer Margot om att bli advokat och kanske återvända till Sverige...

– Efter det här läsåret måste jag göra ytterligare två år i Florens. Jag skulle vilja studera juridik och eventuellt återvända hit till Sverige ett tag och resa så mycket som möjligt. Målet är att bli advokat men jag har inte bestämt mig helt ännu för vad jag ska söka till på universitetet. Men jag kommer definitivt att försöka återvända för att studera här.