"Kommunikation utan retorik finns inte"

I början av maj gästades Påhlmans Gymnasium av retorikexperten Sanna Martin. Hon höll en exklusiv gästföreläsning om retorik och presentationsteknik för våra elever i årskurs 1 som till hösten kommer läsa profilämnet retorik. Vi passade på att intervjua henne efter föreläsningen för att ta reda på vad retorik egentligen handlar om.

Retorik gör oss medvetna

Sanna Martin är sångerska, skådespelare, poddare och expert i presentationsteknik och retorik. Hon växte upp i Bryssel där hon studerade humanistisk linje på en skandinavisk skola. Hon har arbetat inom teater, spelat egna produktioner, dubbat film och serier och driver podden Din Röst.

– Jag har alltid haft ett intresse för kommunikation och hur vi pratar med varann och inför andra och varför det funkar för vissa men inte andra. Retorik är vanligt som skolämne utomlands till skillnad från i Sverige. Det är grunden till hur vi arbetar på scen med scenframställning, förberedelser, röstanvändning och kroppsspråk.

Sanna menar på att kommunikation och retorik går hand i hand och att ungdomar måste kunna bemästra de retoriska verktygen för att kunna kommunicera på ett bra sätt genom hela sitt liv.

– Retorik hjälper oss att fånga ett rum och skapa ett första intryck. Med hjälp av en god retorik blir vi medvetna om hur vi kan påverka, argumentera, sälja, lyssna och vara kritiska i livet. Kommunikation utan retorik finns inte och det är ett verktyg som är användbart i våra personliga och yrkesverksamma liv.

Öva, öva, öva

För många elever är den största rädslan i livet att tala inför ett klassrum eller på jobbet, därför har Sanna några tips till den som behöver träna bort sin rädsla.

– Det man kan göra om man är rädd för muntliga situationer är att öva, öva och öva. Var förbered och säker på vad du ska säga, tänk på kroppsspråket och bli vän med din röst. Många talar för ljust och för snabbt när man är nervös eller rör på sig och då riskerar man att tappa budskapet i det man säger. Genom att öva och tänka på rösten och kroppen blir man tryggare och budskapet starkare.

Även Sanna har haft stunder då nervositeten har tagit överhand.

– Under ett PR-tillfälle blev jag inbjuden till Riksdagen för att berätta om den tuffa situation som var för alla kulturarbetare under pandemin framför makthavare och politiker. Jag var nervös över att inte få fram mitt budskap men genom att förbereda mig innan och öva på vad jag ville få sagt, blev talet mer trovärdigt och med eftertryck och jag kunde svara på motfrågor nådde fram till politikerna som lyssnade.

Profilämnet retorik på Påhlmans Gymnasium

Profilämnet Retorik är obligatoriskt och något som alla våra elever studerar, oavsett program och inriktning. Vi tror på att kunskaperna förser våra elever med självförtroendet att klara av högre studier och arbetslivet där muntliga presentationer förekommer. Det är lika mycket en personlig utvecklingsresa som kunskapsstärkande.