”Jag har insett att min röst kan göra skillnad”

Det säger Tyra Broberg Sjölander som är en av eleverna på kursen Internationella relationer i åk 3 på Påhlmans Gymnasium som tävlar om att vinna tävlingen Unga reportrar bland hundratals andra gymnasieelever i Sverige.

Tyra, Vendela Linnér och William Sanchez Navarro och deras andra klasskamrater i Internationella relationer tävlar alla med ett reportage, ett foto eller en film med fokus på ett lokalt miljöproblem med global räckvidd. Inom kort vet vi om någon av dem vinner tävlingen och får 10 000 kr för insatsen. Vinnaren har även möjlighet att gå vidare till den internationella tävlingen Young reporters for the environment.

Tyra Broberg_Sjolander_1000x600pxl.jpg
"Jag tycker miljöfrågor är jätteviktiga och såg min chans att påverka utvecklingen", säger Tyra Broberg Sjölander som valt att skriva om vilka följder vår klädkonsumtion får på miljön.

Tyra valde att skriva om vilka följder vår klädkonsumtion har på miljön. Inte minst på tillgången på rent vatten eftersom klädtillverkningen kräver sådana enorma volymer, och det råder ju redan brist på rent vatten på många håll.

Varför skrev du reportaget "Bomull tömmer världens vattendrag”?

– De flesta vet ju vad fossila bränslen gör mot vårt klimat, men inte lika många har förstått vilken inverkan vår klädkonsumtion får på miljön. Och hur mycket vatten det egentligen krävs för att tillverka ett par jeans. Och vad gör vi om vattnet tar slut?

– Jag tycker miljöfrågor är jätteviktiga och såg min chans att göra min röst hörd.

Vad har du lärt dig av erfarenheten?

– Hur en journalist jobbar! Jag har velat bli nyhetskorrespondent sedan jag var liten och kan gärna tänka mig att bli journalist framöver. Men jag vill även läsa internationella relationer på universitetet för att i framtiden kunna arbeta med miljöfrågor, säger Tyra.

Williams vatten_3000x1500pxl.jpg
Jag valde ämnet ”Rent vatten och sanitet åt alla” – och detta är den bild jag tävlar med eftersom den säger så mycket om utmaningarna med smutsigt vatten och följderna vid avsaknad av det”, säger William Sanchez Navarra som ställt upp i Unga reportrar me

– Jag valde ämnet ”Rent vatten och sanitet åt alla” – och detta är den bild jag tävlar med eftersom den säger så mycket om utmaningarna med smutsigt vatten”, säger William Sanchez Navarra som ställt upp i Unga reportrar med en stark bild.

Även Vendela Linnér tog sig an vatten som ämne – men med ett lite annat perspektiv.

Vad fick dig att skriva reportaget ”Vårt liv i plast”, Vendela?

Vendela Linner_1000x600pxl.jpg
r att göra skillnad i världen" säger Vendela Linnér som skrev reportage om mikroplaster i vår omgivning.

– Jag har insett hur mycket plast som vi dagligen slänger och ville även sätta fokus på hur mijömässigt ohållbart många av oss lever. Vi måste börja leva mer miljövänligt helt enkelt, säger Vendela.

Och vad har du lärt dig av att verka som reporter?

– Vad roligt det är att sätta sig in i ett ämne och få möjlighet att ställa frågor till inflytelserika personer som kämpar för att göra skillnad i världen. Som den svenska EU-parlamentarikern Jytte Guteland som jag intervjuade för artikeln.

– Det kan vara oerhört svårt att hitta rätt personer som kan svara på vissa framtidsfrågor. Men reportaget fick mig också att inse hur mycket man faktiskt är kapabel till när man verkligen försöker.

Sofia Norling_1000x600pxl.jpg
"Jag vill att mina elever ska känna att de har makten att göra skillnad", säger läraren Sofia Norling, som tog initaitv till att eleverna i Internationella relationer i åk 3 skulle tävla i Ugna reportrar.

Även läraren Sofia Norling på Påhlmans Gymnasium – som tog initiativ till att hennes klass i Internationella relationer tävlar i Unga reportrar – tycker att det varit en jättespännande tid.

Jag vill att mina elever ska känna att de har makten att göra skillnad och att deras engagemang spelar roll för framtiden.

Varför ville du att ni skulle delta i Unga reportrar?

– Både för att eleverna i ett skarpt läge fick testa en yrkesroll – journalist. Men även för att de får reflektera kring de utmaningar som följer av att vi lever i en globaliserad värld med kopplingen närmiljö och resursfördelningen världen över. Det kändes även viktigt att fånga upp ungas intresse för miljö och låta dem fokusera på en hållbar utveckling – i skrift och foto.

Unga reportrar: Miljö och hållbarhet i fokus i årlig journalistiktävling för unga

Se några av klassens bidrag till tävlingen Unga reportar i fotogalleriet nedan.