Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Påhlmans Gymnasiums egna ”Draknäste”

För fjärde året i rad har Påhlmans Gymnasium haft ett eget ”Draknäste”. Precis som i tv-programmet ”Draknästet” fick eleverna pitcha sina idéer för en grupp drakar som bedömde deras affärsidéer.

I årskurs tre ingår den obligatoriska kursen Entreprenörskap och företagande vilket innebär att alla elever ska starta UF-företag. Syftet med Draknästet är att låta eleverna öva på att pitcha sina affärsidéer likväl som att bemöta frågor om marknadsföring och ekonomi. På så sätt rustas eleverna inför det kommande UF -året och även yrkeslivet.

Alla grupper fick tre minuter på sig att pitcha sin idé därefter ställde drakarna kompletterande frågor för att kunna ge en korrekt bedömning. Det hela avslutades med en omröstning där drakarna fick visa upp grönt, gult eller rött kort. Dessa stod för:

Grönt kort - Superbra idé som är färdig att starta igång.
Gult kort - Bra idé som behöver kompletteras och genomarbetas lite mer.
Rött kort - Dålig idé eller så är den inte är genomförbar utifrån regler vad man får göra som UF-företag.

De 12 drakarna i Påhlmans Draknäste bestod i år av rektor och lärare på skolan samt representanter från Påhlmans Handelsinstitut, Centrum för näringslivshistoria och från olika avdelningar på Medborgarskolan.
Tillsammans lyssnade de på otroligt många bra företagsidéer.

Inga röda kort delades ut detta år. Drakarna var stränga i sina bedömningar men blev glatt överraskade av de många fina presentationer som eleverna stod för. Flera hade dessutom ett hållbarhets-perspektiv som t.ex. att byta ut plastsugrör mot annat material.

Några av idéerna som presenterades var:

  • Ny produkt som ger tips för unga hur man söker jobb
  • Ny typ av spelkonsol
  • Shoppingbag med kylfack
  • Sminkborttagare
  • Tygväskor med reflex
  • Armband med budskap
  • Kläder med unika tryck

Det som händer efter Draknästet är att eleverna ska arbeta vidare med sina affärsidéer. I december kommer Påhlmans Gymnasium ha en julmarknad på skolan där man kan köpa elevernas färdiga produkter eller tjänster.