Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

För mig handlar språk om att kunna kommunicera med varandra

Jacob är litteraturfantast och samlar på böcker och har över 1000 exemplar prydligt kategoriserade i både ämnesområde och kronologiskt. Han har alltid velat bli lärare och fick tidigt höra att han hade språköra. Sedan cirka tre år tillbaka undervisar han i språk på Påhlmans Gymnasium.

Hur kommer det sig att du började som lärare på Påhlmans Gymnasium?

Jag gillade profilen på skolan eftersom det är stort fokus på retorik och entreprenörskap. Retorik är obligatoriskt och en del i profileringen av skolan. Det är många som tycker retorik är jobbigt men det är oerhört nyttigt och något som eleverna har extremt stor nytta av resten av sina liv. Man blir både tryggare som talare men också som individ om man behärskar retorik.

Tidigare har jag arbetat på yrkesprogram och där har eleverna kanske mer varit intresserade av de praktiska ämnena. Den skola jag var på innan var dessutom väldigt stor med en stor organisation och jag kände att det blev långa avstånd i kommunikationen. Därför växte tanken på att jag ville arbeta på en mindre skola. Nu har jag varit här i cirka tre år och trivs väldigt bra.

Hur tror du att dina elever tycker att du är som lärare?

Jag är hård men rättvis, öppen och transparent. Stor del av min undervisning präglas av att det ska vara användbart. Jag tror att mina elever tycker att jag är tillåtande. Man får misslyckas så länge man försöker. I ettan märker många att svenska på gymnasiet inte är som svenska i grundskolan men i årskurs 2 och 3 har det lossnat. För mig handlar språk om att kunna kommunicera med varandra och jag är noga med att ge tydliga spelregler men det är upp till dem att förvalta dessa. Jag tror att man måste hitta en inre drivkraft och jag vill gärna hjälpa mina elever att finna den. Om en elev behöver extra stöd så hänvisar jag till de extra stödfunktioner som finns till för våra elever. Vi har ett helt EHT-team med kurator, skolsköterska, skolpedagog m.fl. som vi lärare har nära kontakt med.

Vad gör du när du inte undervisar?

På somrarna är jag sedan flera år tillbaka arbetsledare på Gröna Lund. Det började med att jag behövde ett jobb under tiden som jag pluggade och det har jag hängt kvar i. Jag tror att det är nyttigt att ha en fot utanför skolan, i alla fall är det så för mig. Min styrka är att jag är en del i en säsongsbransch där det är många unga, något jag verkligen har erfarenhet av.

Jag gillar även musik och spelar i ett band. Efter gymnasiet studerade jag faktiskt musikvetenskap på universitetet under en termin men insåg att jag inte ville slösa bort mitt studiemedel och hoppade av. Jag är också en stor litteraturfantast och samlar på böcker och har över 1000 exemplar som jag kategoriserat i både ämnesområde och kronologiskt. Det är litteraturhistoria, idéhistoria och filosofi. Att det blev just språk som jag undervisar i känns som ett väldigt självklart val.

Vad är det bästa med att vara lärare?

Jag har inte ens tänkt tanken på att jag någonsin skulle bli någonting annat än lärare och det var redan i årskurs två på gymnasiet som jag bestämde mig. Det är en dynamisk miljö som ibland kan vara utmanande. Jag arbetar med unga människor som är i olika faser i sina liv och där är det mitt ansvar att det ska bli så gynnsamt som möjligt. Det bästa med att vara lärare är att jag lär mig själv samtidigt som jag lär andra och dessutom får jag lön för det. Det är det bästa jobb som finns.