Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Eleverna bakom La Lumière berättar om hur det är att driva UF-företag!

För att få en bra grund till ett kommande yrkesliv ges eleverna på Påhlmans Gymnasium möjlighet att pröva på sitt entreprenörskap. I Årskurs 3 startar och driver alla elever ett UF-företag. Det är ett verklighetsförankrat sätt att konkret använda sina kunskaper. Emma, Yrla, Lisa, Linnea, Lisa och Karolina går alla tredje året på ekonomiprogrammet på Påhlmans Gymnasium och driver företaget La lumière UF som består av tygpåsar med reflextryck.

Berätta om hur det är att driva UF-företag?

Vårt företag säljer tygpåsar med reflextryck. Vi är en av de största grupperna och består av oss sex personer. Inom företaget hjälps vi alla åt men har fördelat oss så vi har olika roller. I början gjorde alla mer eller mindre allt men det blev lite rörigt. Vi tycker att det är superkul med UF men det tar mycket mer tid än vi trodde. I skolan har vi cirka 4 lektionstimmar i veckan men vi sitter även mycket på raster och helger och lägger dubbelt så mycket tid på vårt företag. Alla UF-företag startas i september och avvecklas i maj. Man får fortsätta men då måste det göra om det ett riktigt bolag. Det finns flera exempel på företag som har börjat som UF-företag men sedan lyckas bli riktigt framgångsrika. Ett exempel är Locker Room Talk som är en organisation som utbildar killar i jämställdhet och schyssta attityder.

Hur kom ni på idén?

Redan under sommaren pratade vi om att vi ville göra något med reflex. Vi tänkte att nästan alla kan ha användning av en tygpåse i och med att plastpåsarna har blivit dyrare så det kändes det smart att ta fram en tygpåse istället. Vissa av oss i gruppen har börjat övningsköra och upptäckte då att det är bra när personer bär reflex. Ungdomar vill inte använda reflexer och då tänkte vi att det var en smart grej att slå ihop reflex och påse och på så sätt föddes vårt företag La lumiere, som betyder ljus på franska.

Hur har försäljningen gått?

Det har gått mycket bättre än vi trodde. Det har varit rätt i tiden. Vi började med att söka upp de vi känner som vi trodde skulle vara intresserade. Vi har också skaffat ett Instagramkonto som är vår främsta marknadsföringskanal. Vi har testat att reflexen på vår påse syns på 100 meters håll och det använder vi som försäljningsargument. Vi har nu försäljning till folk vi inte känner och det är superkul. Att det gått så bra är det absolut roligaste med att driva företag.

Vad har ni lärt er?

Vi har lärt oss massor under tiden, t.ex. att reflextryck är mycket dyrare än vanligt tryck. De hade vi inte riktigt räknat med. Vi har även insett att det kan dyka upp saker som kan vara lätta att missa om man inte tänker till på allt, t.ex. fraktkostnad, att det är viktigt att ha koll på lagersaldo samt att alla i gruppen har tydliga roller. Det är även viktigt att kompromissa och kunna föra diskussioner med varandra.

Vad är era bästa tips till andra som ska driva UF-företag?

Man ska spendera mycket tid tillsammans, så hitta ett gäng som du kan arbeta med. Vårt gäng har funkat superbra och vi känner varandra bra sen tidigare. Hitta en idé som ni gillar och tror på. Känslan av att skapa något eget är fantastisk. Gå in i det med öppna ögon. Man kanske tror att det ska bli tråkigt och jobbigt men det är så bra att skolor har UF för det gör att man växer som person. Man får testa på vuxenvärlden.