Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Fjärde året som Mattematiklärare

Mario Cagatay arbetar som matematiklärare på Påhlmans Gymnasium och är nu inne på sitt fjärde år.

Hur kommer det sig att du blev matematiklärare?

Anledningen till varför jag blev lärare är delvis fylld av några klichéer dels hade jag en lärare som jag såg upp till och dels tycker jag att det är roligt att hjälpa andra. En annan anledning som inte är en kliché är att jag var lite arrogant och tänkte: "Hur svårt kan det vara att undervisa i matematik? Jag ska visa hur man gör!" Det visade sig inte vara så enkelt. Men jag ville fortsätta som lärare ändå eftersom att det var kul att undervisa och det blir bara roligare med tiden. Jag känner även en ära över att få undervisa i ett ämne jag tycker om och det är med stolthet jag lär ut vad matematik egentligen är.

Vad gillar du bäst med läraryrket?

I klassrummet är jag min egen chef där jag styr. Att få forma undervisningen så som jag vill är något som får mig att känna mig fri i mitt arbete. Jag frågar gärna mina kollegor om tips för att hantera undervisningen och diskuterar gärna med eleverna om de har några förslag på hur de vill att undervisningen ska vara. Jag är nu inne på mitt fjärde år och har sedan jag blev lärare testat många olika saker som t.ex. olika undervisningsstilar, nya sätt att bedöma och klassrumsregler. Under åren har frihetskänslan ökat och jag har blivit mer självsäker vilket gör att jag trivs bättre i min roll och arbetet blir lättare.

Vad är det bästa med Påhlmans Gymnasium tycker du?

Jag trivs väldigt bra på Påhlmans Gymnasium. En av fördelarna är att skolan är liten vilket gör det lätt för mig som lärare att känna igen de flesta eleverna. Det blir även enkelt att bygga relationer med eleverna och de kan även lätt skapa kontakt med varandra, vilket är en trygghet.