UF-företagare blev tvåa i Årets e-butik

Fem ekonomielever på Påhlmans Gymnasium blev tvåa i kategorin ”Årets e-butik” – med sitt företag Printmusic – vid årets upplaga av UF-mässan och Ung Företagsamhets regionala tävling i Stockholm. Killarna tävlade mot ett stort antal UF-företag om priset, och har blivit övertygade egenföretagare på kuppen.

– Det är hur kul som helst att vara sin egen chef, och vi har alla hittat något vi är passionerade för – att driva eget företag, och gärna tillsammans.

Elias Eriksson

Victor Olsson, Elias Eriksson, Philip Niemann, Simon Jonsén och Kasper Karpenfalk har tillsammans i sitt UF-företag lanserat en produkt som är ett modernt alternativ till att hänga sina favorit-LP-skivor på väggen. Killarnas idé är att låta coola plexiglastavlor rama in favoritskivan eller -låten och pryda väggen.

– Men produkten har utvecklats från det vi först trodde skulle bli storsäljaren. I 95 av beställningarna väljer kunderna att rama in en låt tillsammans med en bild på sig själva, vänner, eller familj, istället för en bild på ett skivomslag, säger Simon Jonsén, som tillsammans med Elias sköter marknadsföring och produktion i företaget.

Victor, Elias, Philip, Simon och Kasper går alla i samma klass på ekonomiprogrammet i åk 3 på Påhlmans Gymnasium, och är goda vänner sedan tidigare.

Tog in tillverkare från Kina

– Vi bollade idéer redan från första ring. Men detta – med inramad musik i stilig plexiglasdesign – var egentligen inget vi bestämde oss för förrän förra sommaren. Det var Elias och jag som fångade upp idén som trendade i Nordamerika något år tidigare i sociala medier, och vi tänkte att vi kunde ta det till Sverige. Vi hade inte sett någon svensk aktör sälja produkten, säger Victor Olsson som är företagets vd.

I oktober drog de igång, och började leta leverantörer och fabriker i Kina. Webbplatsen skulle de bygga på Shopify som de kollat in. De valde även Shopifys affärsmodell inom distanshandel - ”dropshipping” - som inspiration.

– Du rör aldrig produkten utan du marknadsför och säljer din produkt via din sida på Shopify, och när du får en order levererar tillverkaren varorna direkt till slutkunden, på uppdrag av företaget. Vi tillverkar dock produkten själva hemma i Sverige, men köper plexiglaset från Kina, berättar Elias.

"Vi lanserade hemsidan före första produkten"

Philip Niemann förklarar att de lanserade hemsidan 1 december, innan de ens hade satt ihop första Printmusic-produkten.

– Vi byggde hemsidan helt själva i Shopify – vilket är ett bra skyltfönster för ett e-handelsbolag, men sen tillverkar vi alla produkter själva hemma hos Simon, fortsätter han.

Och killarna har lyckats bättre än förväntat. I början av februari nådde de 100 000 kr i försäljning och snart har de sålt för 170 000 kr.

- Vi har sålt 626 stycken….nej, 627 nu, inflikar Victor, eftersom de hinner sälja en till plexiglastavla under vårt samtal.

Det bästa med UF-året?

– Att man utvecklats så mycket, och lärt sig så mycket. Hela företagsprocessen, från idé till kommersiell produkt och vad den inbegriper, säger Kasper.

Det svåraste?

– Att få koll på allt som skulle göras i början, liksom att hitta rätt skrivare. Vi har fått köpa fyra olika skrivare under året, säger Simon.

– Dessutom har det varit stressigt att kombinera med skolan. Vi hade sålt extremt mycket mer om vi inte hade haft skolan att tänka på – då hade vi kunnat marknadsfört och producerat mycket mer. Men nu gäller det bara att gå klart det här året, avslutar han.

Och killarnas bästa tips till årets 2:or inför kommande UF-år?

• Hitta något ni verkligen tror på. Det är många som tycker det är kul i början när det är nytt, men sen tappar de motivationen. Så hitta något ni tycker är kul och tänk igenom alla perspektiv och plan.
  • Dessutom måste man ha en fungerande gruppdynamik. Man kan inte ha en konflikt och sen inte reda ut den.
  • Se till att ni alla kan axla de olika rollerna i företaget – vd, produktion, marknadsföring, sälj och administration, men fokusera på det era olika personligheter är bra på. Då blir det effektivast.

Det är häftigt när man ser att ungdomarna kommer på saker själva och driver företaget utan att jag behöver göra något.

Liselotte Hemström

Det säger Liselotte Hemström som är lärare på Påhlmans Gymnasium sedan

Liselotte Hemström_1500x750.jpg

2015 och inriktad på ekonomi, entreprenörskap och UF-företagande. Hon är själv civilekonom och jobbade på bank i många år med lån och företagskontakter, innan hon sadlade om och blev lärare för drygt tio år sedan.

–Jag ville göra något som kändes mer meningsfullt, som att jobba med ungdomar, säger Liselotte Hemström om karriärväxlingen.

Nu har hon varit Victors, Elias, Simon, Kaspers och Philips UF-handledare och följt deras ihärdiga arbete med Printmusic, och hejat på dem när de kom tvåa i UF Stockholms regionala tävling som årets nätbutik.

– Där de stuckit ut lite extra är killarnas lösningsorientering. När de fick problem med materielleveransen från Kina, hittade de en lokal lösning för att lösa problemet. Vi käkade tårta när de kom upp i över 100 000 kr i försäljning, säger Liselotte, och ler.

Får prova att göra något på riktigt

Det Liselotte tycker är viktigast för alla elever i trean som driver ett UF-företag är att de får prova att göra något på riktigt.

– Här måste de själva sjösätta sin produkt och få den att flyta. De måste lösa allt själva – vilket de kan göra på en massa sätt. Det handlar också mycket om att våga ta kontakter med olika människor och börja bygga nätverk. Dessutom handlar det väldigt mycket om teamwork under längre tid. Får de en konflikt i gruppen kan de inte bara säga att jag inte vill jobba med hen. Utan de är som ett miniföretag och måste lösa de konflikter som uppstår, säger Liselotte.

Och hur UF-året avslutas, berättar Liselotte, är att eleverna gör en årsredovisning och lägger ned företaget.

– Om de vill fortsätta driva företaget får de starta om, och registrera företaget på riktigt, avslutar Liselotte.