Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Ett skrivbord med tangentbord, skrivbox och en sax

Att vara lärare på distans

Samuel Karlhager arbetar som lärare i matematik och historia hos oss på Påhlmans Gymnasium. Efter rekommendation från Folkhälsomyndigheten och regeringen har Samuel och hans kollegor övergått till distansundervisning.

Hur är det att undervisa på distans?

Det är ovant men samtidigt känns det nytt och spännande! Jag tycker att övergången till distansundervisning har gått relativt smidigt. Både personal och elever har hanterat situationen på ett föredömligt sätt. Självklart skulle vi alla föredra att ha vanlig undervisning i stället för det här men nu får vi helt enkelt gilla läget och göra det bästa av situationen. Jag tror också att vi kan ta med många lärdomar från det här som kan komma till nytta för undervisningen framöver.

Hur fungerar det praktiskt?

Alla elever och lärare har bärbara datorer som gör att vi kan använda oss av olika digitala lösningar, bland annat sker undervisningen via videosamtal. Vi använder redan viss teknik i den ordinarie undervisningen, så detta är bara ytterligare ett steg, även om det är ett stort steg.

Vad har du fått för reaktioner av eleverna?

Jag tror att eleverna delar min uppfattning om att det känns annorlunda och spännande. Det känns också som att eleverna är tacksamma för att vi fortsätter enligt det vanliga schemat, om än på ett ovanligt sätt. Distansundervisning ställer ju också högre krav på elevernas självdisciplin och där tycker jag att de hanterar det på ett korrekt sätt genom att vara aktiva, lämna in läxor och ta ansvar.

Samuel-Karlhager (1).jpg